Důvodem neobvyklé závady pancéřových oken je podle vojenského experta Dušana Rovenského dlouhodobé používání vozidel v drsných podmínkách v Mali či Afghánistánu.
"Každý výrobek může působit v určitém rozmezí teplot, a je možné, že tyto teploty byly dlouhodobě překračovány," uvedl pro Aktuálně.cz a HN Rovenský. V nezvyklých podmínkách Afriky a Středního východu může být životnost součástek údajně až několikanásobně nižší než v běžném provozu.
Informaci, že závadová vozidla jsou ta, která prošla zahraničními misemi, potvrdil redakci i Stanislav Rolc, vedoucí pracovník Vojenského výzkumného ústavu.
"Nejvíce, co působí na snižování životnosti pancéřových oken, je vysoká teplota," popsal Rolc, podle kterého je životnost těchto technologií minimálně 5 let. Málokterý výrobce na ně přitom poskytuje záruku. Důvodem je právě neschopnost zaručit, v jakých podmínkách bude armáda vozy využívat.
Opravu oken a jejich rámování má dostat na starost Vojenský výzkumný ústav. Tomu opravená okna dodá německá firma GuS, výrobce a autorizovaný oprávce pancéřových oken. Aby se mohlo začít s výměnou co nejdříve, využije Ministerstvo obrany na zakázku výjimku ze zákona o zadávání veřejných zakázek.
I tak se má oprava vozidel protáhnout na několik let, dokončena by měla být v roce 2021. Poté bude následovat výměna oken u zbývajících vozidel.
Levnější než nákup nových oken
Ačkoliv oprava oken a rámů vyjde armádu asi na sto milionů korun, cena bude znatelně nižší, než kdyby si armáda chtěla okna a rámy pořídit zbrusu nové. Podle ministerstva ušetří přes 33 milionů korun.
Armáda si mezi lety 2008 až 2013 pořídila na 120 vozidel Iveco. Poslední zakázka z roku 2010 na dodej 90 těchto vozidel vyšla stát téměř na 3,5 miliardy korun. "Lehké obrněné vozidlo Iveco je klíčovým a perspektivním kolovým obrněným vozidlem," uvedl na adresu vozů Marek Vala z tiskového oddělení ministerstva obrany.
Armáda má zatím ve své výbavě od italského výrobce 12 různých verzí vozu. Hned 50 jich má v bojové verzi s dálkově ovládaným kulometem na střeše vozu. Ministerstvo obrany si vloni od Vojenského výzkumného ústavu objednalo dalších 80 vozidel v celkové hodnotě přes 5 miliard korun, tentokrát ve verzi pro armádní chemiky.
Vojenský výzkumný ústav na jejich vývoji pracoval od roku 2009, první prototyp představil o pět let později. Osm desítek nových vozů má nejpozději do roku 2022 začít sloužit armádě k chemickému, biologickém, radiačnímu a nukleárnímu průzkumu.
Vedle Česka má vozidla Iveco ve výbavě dalších 12 zemí světa, včetně Norska, Belgie, Rakouska či Itálie.
Video: Češi armádě věří, sami by zbraň na obranu státu nevzali, říká Pojar