Armáda musí nechat opravit 65 lehkých obrněných vozů, přes okna přestává být vidět

Martin Dunaj
26. 2. 2019 19:24
Armáda má problém s lehkými obrněnými vozy. Až u 65 z nich musí vyměnit pancéřová okna včetně jejich rámování, protože ztrácí na průhlednosti. Zakázka by měla ministerstvo obrany přijít zhruba na 74 milionů korun bez DPH. Ve středu o tom bude informovat vládu ministr obrany Lubomír Metnar. Výměna technicky nezpůsobilých oken by měla obnovit bojeschopnost více jak poloviny těchto vozidel, které armáda vlastní.
Víceúčelové obrněné vozidlo IVECO 4x4
Víceúčelové obrněné vozidlo IVECO 4x4 | Foto: Ministerstvo obrany ČR

Důvodem neobvyklé závady pancéřových oken je podle vojenského experta Dušana Rovenského dlouhodobé používání vozidel v drsných podmínkách v Mali či Afghánistánu

"Každý výrobek může působit v určitém rozmezí teplot, a je možné, že tyto teploty byly dlouhodobě překračovány," uvedl pro Aktuálně.cz a HN Rovenský. V nezvyklých podmínkách Afriky a Středního východu může být životnost součástek údajně až několikanásobně nižší než v běžném provozu.

Informaci, že závadová vozidla jsou ta, která prošla zahraničními misemi, potvrdil redakci i Stanislav Rolc, vedoucí pracovník Vojenského výzkumného ústavu.

"Nejvíce, co působí na snižování životnosti pancéřových oken, je vysoká teplota," popsal Rolc, podle kterého je životnost těchto technologií minimálně 5 let. Málokterý výrobce na ně přitom poskytuje záruku. Důvodem je právě neschopnost zaručit, v jakých podmínkách bude armáda vozy využívat.

Opravu oken a jejich rámování má dostat na starost Vojenský výzkumný ústav. Tomu opravená okna dodá německá firma GuS, výrobce a autorizovaný oprávce pancéřových oken. Aby se mohlo začít s výměnou co nejdříve, využije Ministerstvo obrany na zakázku výjimku ze zákona o zadávání veřejných zakázek.

I tak se má oprava vozidel protáhnout na několik let, dokončena by měla být v roce 2021. Poté bude následovat výměna oken u zbývajících vozidel.

Levnější než nákup nových oken

Ačkoliv oprava oken a rámů vyjde armádu asi na sto milionů korun, cena bude znatelně nižší, než kdyby si armáda chtěla okna a rámy pořídit zbrusu nové. Podle ministerstva ušetří přes 33 milionů korun.

Armáda si mezi lety 2008 až 2013 pořídila na 120 vozidel Iveco. Poslední zakázka z roku 2010 na dodej 90 těchto vozidel vyšla stát téměř na 3,5 miliardy korun. "Lehké obrněné vozidlo Iveco je klíčovým a perspektivním kolovým obrněným vozidlem," uvedl na adresu vozů Marek Vala z tiskového oddělení ministerstva obrany.

Armáda má zatím ve své výbavě od italského výrobce 12 různých verzí vozu. Hned 50 jich má v bojové verzi s dálkově ovládaným kulometem na střeše vozu. Ministerstvo obrany si vloni od Vojenského výzkumného ústavu objednalo dalších 80 vozidel v celkové hodnotě přes 5 miliard korun, tentokrát ve verzi pro armádní chemiky.

Vojenský výzkumný ústav na jejich vývoji pracoval od roku 2009, první prototyp představil o pět let později. Osm desítek nových vozů má nejpozději do roku 2022 začít sloužit armádě k chemickému, biologickém, radiačnímu a nukleárnímu průzkumu.

Vedle Česka má vozidla Iveco ve výbavě dalších 12 zemí světa, včetně Norska, Belgie, Rakouska či Itálie.

Video: Češi armádě věří, sami by zbraň na obranu státu nevzali, říká Pojar

Analytik Tomáš Pojar se na výroční konferenci Aspen Institute CE zabýval obranou a bezpečností v Česku. | Video: Blahoslav Baťa
 

Právě se děje

Další zprávy