Antimonopolní úřad si posvítí na předražené dálnice

ČTK ČTK
26. 10. 2009 18:00
ÚOHS dostal podnět k prošetření zakázek
Musejí stát dálnice tolik?
Musejí stát dálnice tolik? | Foto: Karel Toman

Brno - Antimonopolní úřad s největší pravděpodobností začne prošetřovat okolnosti zadávání veřejných zakázek na stavby českých dálnic.

Přijal totiž podnět, podle něhož systém zadávání neodpovídá zákonu a způsobuje zhruba třetinové předražení ceny stavby dálnic ve srovnání s okolními zeměmi.

Na nadprůměrnou cenu výstavby infrastruktury nedávno upozornila i bývalá Národní ekonomická rada vlády (NERV).

"Můžeme zatím pouze potvrdit informaci, že jsme uvedený podnět dnes obdrželi," řekl mluvčí ÚOHS Kristián Chalupa bez bližších podrobností.

V praxi to obvykle znamená, že se začne zabývat a zkoumat i jeho obsah.

Prošetření vítáme, hlásí ŘSD

Zadavatelem zakázek je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které bývá často terčem kritiky, že české dálnice jsou dražší než zahraniční.

Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková dnes ovšem v reakci řekla, že firma případné šetření ze strany antimonopolního úřadu jen vítá.

"Zakázky zadáváme zcela v souladu se zákonem a transparentně a je jen dobře, pokud to ÚOHS prověří," uvedla Vápeníková.

Průměrná cena kilometru dálnice je v České republice podle dostupných informací zhruba 300 milionů korun, v rovinaté krajině o sto milionů méně.

Naopak v kopcovitém terénu, kde je nutné stavět tunely a mosty, to může být i více než miliarda.

Prodražování staveb oproti původním plánovaným cenám si je vědomo i ministerstvo dopravy. V červnu proto zpřísnilo cenové limity pro silniční stavby.

Bude posuzovat každou zakázku Ředitelství silnic a dálnic, kde se předpokládaná cena v tendru zvýší o více než deset procent, uvedl tehdy ministr Gustáv Slamečka.

O třetinu dražší než jinde

Podle podnětu, který podal novinář Jaroslav Novák Večerníček, mohou dálnice v Česku podle zadávacích kritérií stavět v praxi pouze čtyři firmy.

Ty se podle veřejně dostupných informací vzájemně o zakázky dělí, takže prý neexistuje v této oblasti žádná skutečná veřejná soutěž.

"Důsledek je zřejmý, stavby dálnic a rychlostních komunikací jsou až o třetinu dražší než v okolních zemích, přestože je u nás levnější pracovní síla a leckdy i materiál," uvedl novinář v podnětu.

Výstavba infrastruktury financované veřejným sektorem je v Česku výrazně dražší, než je průměr EU a než je cena obytných staveb budovaných ze soukromých peněz.

K tomuto závěru dospěl NERV ve své závěrečné zprávě zveřejněné v září. Zatímco v Německu nebo Itálii je výstavba infrastruktury levnější než výstavba obytných domů, v Česku je naopak o 62 procent dražší.

 

Právě se děje

Další zprávy