Jednou z priorit ministra školství Petra Gazdíka (STAN) je změnit podobu maturit. Odborníci nyní řeší, jak by zkoušky měly vypadat. Jedním z návrhů je, že by se skládala profesní nebo vysokoškolská maturita. První typ by umožňoval výkon povolání vyžadujících maturitu, druhý vstup na vysokou školu. Někteří ředitelé škol ale míní, že změn bylo dost a chtějí, aby maturita zůstala ve stávající podobě.
Ředitel Hotelové školy, Obchodní akademie a Střední průmyslové školy v Teplicích Jiří Nekuda
Měly by se podle vás změnit maturitní zkoušky a z jakého důvodu ano/ne?
Osobně pro žádné změny v maturitních zkouškách nejsem. Minimálně bych současnému modelu, který ještě ani nebyl ozkoušen, dal nějaký čas. Současný stav, kdy velká část maturitní zkoušky je v režimu profilové zkoušky, považuji za dobrý a z velké části za návrat k tomu, co tu léta bylo. To, že si stát formou didaktických testů ověří základní znalosti, které by měl žák na výstupu mít, považuji také za přijatelnou formu. Debaty o tom, že didaktické testy budou pro část školáků těžké a pro druhou část naopak zase lehké, budou vždy a v žádném případě bych nebyl pro návrat nějaké formy těžší nebo lehčí varianty.
Jestli bych pro něco byl, tak pro určitou stabilitu. Maturita je neustále v nějakém procesu změny a někdy moc kreativity spíše škodí. Jestli bych byl ochoten pro nějakou změnu zvednout ruku, tak je to určitě nějaká forma odborně profilové maturitní zkoušky, ale jen a pouze v případě, že žák vyčerpá všechny možnosti, a přesto neuspěje ve společné části maturitní zkoušky. V žádném případě nepodporuji možnost, že by si žák již při vstupu do studia tuto formu volil.