Výstřel z Aurory, nejsme připravení, hodnotí učitelé povinnou angličtinu pro prvňáky

Barbora Doubravová Barbora Doubravová
26. 7. 2024 17:06
Článek vznikl za podpory Nadace České spořitelny
Ministr školství Mikuláš Bek chce, aby se žáci povinně učili anglicky už od první třídy. Druhý jazyk by měli mít povinný od šesté třídy. Podle většiny expertů oslovených v anketě Aktuálně.cz jde o dobrou myšlenku, někteří však zpochybňují, zda je změnu možné provést. Upozorňují také, že na výuku není dostatek jazykářů.
PředchozíPokračovat

Kateřina Chládková, lingvistka

Lingvistka Kateřina Chládková
Lingvistka Kateřina Chládková | Foto: Web Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.

V principu angličtinu od první třídy a druhý cizí jazyk povinně vítám. Z pohledu psycholingvistiky je pro vývoj dítěte zkušenost s více jazyky prospěšná. Rozvíjí to jeho verbální komunikaci samotnou, ale taky komunikaci neverbální, tedy chápání postojů mluvčích například z tónu hlasu či komunikaci osobnostní. Zkušenost s více jazyky je prospěšná i pro sociální vývoj. Zároveň čím dříve se dítě s novými jazyky setká, tím spíše je bude brát jako přirozenou součást svého světa.

Jenže s takovou změnou musí přijít přizpůsobení výukových přístupů, metod, trénink pedagogů, aby brzké učení jazyků mělo žádoucí efekt. Je nutné odklonit se od tradičních metod orientovaných na výkon a jazykovou výuku pojmout jako výchovný předmět. Brát ji tedy jako "jazykovou a kulturní výchovu", která děti seznámí s novým jazykem přirozenou formou a namotivuje je k dalšímu učení se a používání jazyka a prozkoumávání kultury společnosti, která ním mluví. Před plošným zavedením je třeba tyto přístupy opilotovat a komunikovat o nich nejen směrem k pedagogům, ale zejména také rodičům.

PředchozíPokračovat
 

Právě se děje

Další zprávy