Rozšířená stodvacítka i Tatra 603 jako minibus. Zapomenuté prototypy z Bratislavy

Jan Matoušek Jan Matoušek
9. 7. 2023 6:32
V bratislavské pobočce Volkswagenu se ještě letos rozběhne výroba nové Škody Superb a jejího sourozence v podobě VW Passat. Vozy německého výrobce se ve slovenské metropoli dělají už od roku 1991, předtím se továrna v Devínské Nové Vsi jmenovala BAZ a kromě pár tisíc kusů kupé Garde nikdy sériová auta nevyráběla. Zato prototypů tam vzniklo spoustu, některé zajímavé si připomeňte v galerii.
Foto: Jan Matoušek

Tatra 603 X - tak mohla vypadat T613

V Bratislavě však vyvíjeli nejen užitkové T603. Nejprve tam dostali za úkol odvodit od kopřivnického sedanu T603 A, který byl zamýšlenou modernizací pomalu zastarávající státnické limuzíny, praktičtější kombi. Výsledkem jejich snažení byl prototyp sanitky, který podobně jako T603 MB existuje dodnes.

Mnohem zajímavější se ale nakonec stal jiný prototyp s označením T603, konkrétně aerodynamicky tvarovaná limuzína Tatra 603 X. Její tvary navrhl designér Ján Cina, který vyhrál interní soutěž, v níž se vybíralo z pěti různých maket. Za pozornost jistě stojí, že ač Tatra 603, dostal prototyp i řadu originálních technických řešení včetně jinak koncipovaného podvozku s odlišnou přední i zadní nápravou a rozvorem protaženým na 2,9 metru.

Na druhou stranu vzadu uložený vzduchem chlazený osmiválec - i když opět konstrukčně upravený - poháněl zadní kola, v porovnání s původní T603 se v tomto ohledu nic nezměnilo. Vzhledem ale model "X" dost možná předběhl svou dobu. Pochvalně se o něm vyjadřovala nejedna kapacita v oboru, včetně třeba průmyslového designéra Otakara Diblíka. Jediný funkční prototyp byl hotový poslední prosincový den roku 1966. Pro sériovou výrobu ale nakonec dostala přednost Tatra 613, kterou navrhli v Itálii a detaily pak dolaďovali přímo v Kopřivnici.

Právě T613 se nakonec stala labutí písní osobních automobilů Tatra, vychází z ní totiž i ta úplně poslední "sedmistovka".

 

Právě se děje

Další zprávy