Jan Matoušek
9. 7. 2023 6:32
V bratislavské pobočce Volkswagenu se ještě letos rozběhne výroba nové Škody Superb a jejího sourozence v podobě VW Passat. Vozy německého výrobce se ve slovenské metropoli dělají už od roku 1991, předtím se továrna v Devínské Nové Vsi jmenovala BAZ a kromě pár tisíc kusů kupé Garde nikdy sériová auta nevyráběla. Zato prototypů tam vzniklo spoustu, některé zajímavé si připomeňte v galerii.
BAZ Oficiál - proti Volze
Ještě o pár let dříve než Locustu začali na základě politického zadání v BAZ vyvíjet jinou zajímavou škodovku. Ta dostala jméno BAZ Oficiál a měla to být náhrada za sice reprezentativní, ale jinak poměrně rozežrané limuzíny Tatra 603 a GAZ 24 Volha. Základem vozu byla karoserie Škody 120 L, avšak rozšířená tak, aby se dozadu usadila trojice cestujících.
Jan Tuček, ale třeba i Ivan Schuster s Jánem Oravcem v knize Vývoj motorových vozidiel v Bratislave uvádějí, že karoserie byla širší o 12 centimetrů. Lze se ale také dočíst, že to bylo dokonce o 20 centimetrů. Oficiál je každopádně proporčně výrazně jiný než výchozí Škoda 120 L. Může za to i posunutá přední náprava.
To je důsledek toho, že kromě karoserie se oproti "stodvacítce" změnilo i umístění motoru. Ten byl nově vpředu, poháněl ale zadní kola. Motor přitom pocházel z TAZ 1500, tedy Škody 1203 vyráběné v Trnavě. Ze stejného auta pocházely i převodovka a některé další komponenty podvozku.
Oficiál byl vyrobený na jaře 1980, sériové produkce se ale nedočkal. Podobně jako třeba Locusta nicméně existuje dodnes.