Každé auto už musí ukázat, že mu uniká vzduch z pneumatiky

Radek Pecák Radek Pecák
19. 10. 2014 15:15
Od 1. listopadu musí výrobci aut splnit novou povinnost. Nefunkční systém neprojde státní technickou kontrolou.
Už znáte nový symbol z přístrojové desky?
Už znáte nový symbol z přístrojové desky? | Foto: Wikipedia

Praha – Všechny automobily, které od letošního 1. listopadu opustí výrobní linky a budou prodávány v zemích Evropské unie, už musí mít systém pro měření tlaku vzduchu v pneumatikách (TPMS). Nařizují to unijní normy ES 661/2009  a ECE-R 64.

Od této povinnosti si Evropská unie slibuje, že ročně ušetří více než miliardu litrů pohonných hmot a zhruba 4,8 milionů tun oxidu uhličitého. Stejné nařízení platí už od roku 2006 v USA a experti se shodují, že přispělo také ke snížení počtu dopravních nehod a zmírnění jejich následků.

Díky přítomnosti snímačů v každém kole se řidič dozví, z jaké pneumatiky vzduch uchází, i jaký je v ní aktuální tlak.
Díky přítomnosti snímačů v každém kole se řidič dozví, z jaké pneumatiky vzduch uchází, i jaký je v ní aktuální tlak. | Foto: Continental

Řidičům nebo provozovatelům aut s nefunkčním systémem monitorování tlaku v pneumatikách sice nehrozí pokuta, policie vyřeší takové zjištění na místě „domluvou“. Takový vůz ale pak na stanici technické kontroly nezíská oprávnění k dalšímu provozování na veřejných komunikacích.

Zmíněné normy schválila Unie v roce 2009. Už dva roky přitom platí, že výrobci musí novým systémem vybavovat typy aut, které byly do výroby schváleny po 1. listopadu 2012. Nyní – od letošního listopadu – je tedy čeká pouze rozšíření povinné montáže těchto systémů na všechna auta pro evropský trh.

Na výběr jsou dva systémy

Výrobci mohou využít jeden ze dvou existujících systémů monitorování tlaku vzduchu v pneumatikách (TPMS).

Senzor se nachází na disku pneumatiky.
Senzor se nachází na disku pneumatiky. | Foto: Wikipedia

První z nich je označován jako přímý a vyžaduje montáž tlakových senzorů na disk nebo na vnitřek pneumatiky. Senzory jsou propojené i s ventilkem. Pokud dojde k úniku vzduchu, informace se ihned zobrazí na přístrojovém ukazateli před řidičem. Ten se dozví nejen to, z jakého kola vzduch uniká, ale i aktuální hodnotu tlaku. Výhodou je také to, že řidič dostane informaci o tlaku vzduchu ve stojícím voze ještě před jízdou. Drobnou komplikací je, že pokud řidiči využívají dvě sady kol (zimní a letní), musí mít senzor na všech kolech. Tento systém využívají například Citroën, Ford, Hyundai, Peugeot a Renault.

Levnější variantou, pro řidiče méně komfortní, je systém nepřímého monitorování. Montují jej všechny značky koncernu Volkswagen, tudíž i Škoda, dále pak také Mercedes a BMW. Systém využívá elektronických asistenčních systémů ESP a ABS, které měří rychlost otáčení kol a jejich vibrace. V principu jde o to, že nafouknutá pneumatika má větší obvod než ta, z níž vzduch unikl. Informace o úniku se k řidiči dostane později než u přímého systému. Po dofouknutí či výměně kola navíc musí řidič provést resetování.

 

Právě se děje

Další zprávy