Londýn - Po nové trati měly vlaky začít jezdit ze západu na východ Londýna letos v prosinci. Firma Crossrail, která kolosální projekt za 15 miliard liber (432 miliard korun) realizuje, ale v pátek oznámila, že na dokončení stavebních prací a provozních zkoušek potřebuje čas do podzimu 2019. Agentura Reuters označuje Elizabeth line (Linka Alžběta) za největší stavební projekt v Evropě.
Trať bude po dokončení dlouhá více než 100 kilometrů. Vlaky pojedou většinou po povrchu, pod ním budou ukryté v srdci Londýna na úseku dlouhém 21 kilometrů. Elizabeth line spojí například letiště Heathrow na západě města s finančnickou čtvrtí Canary Wharf na východě.
Centrum Londýna má zbavit přeplněných dopravních prostředků a kolon, radnice plánuje po jejím otevření přeměnit velkou část obchodní ulice Oxford Street na pěší zónu.
Prostřední úsek nové trati se měl otevřít letos v prosinci. Stavební firma však oznámila, že mezi nádražím Paddington a čtvrtí Abbey Wood se začne jezdit až na podzim 2019. Zbytek železnice má být v provozu "co nejdříve poté", napsala agentura AP.
Původní harmonogram byl přehodnocen, když se protáhly práce na centrálních tunelech a na vývoji softwaru, které tak přetekly do období vyčleněného na zkoušky.
"Testování již začalo, ale na dokončení všech integrovaných testů je potřeba další čas," uvedla Crossrail. Její šéf Simon Wright označil novou londýnskou železnici za jeden z nejsložitějších stavebních projektů v britských dějinách.
Práce na Elizabeth line začaly v roce 2009. Po dokončení by ji podle odhadů mohlo ročně využít 200 milionů lidí. Crossrail v červnu uvedla, že projekt je hotový z 93 procent.