Nagoja - Švýcarský letoun Solar Impulse 2, poháněný výhradně sluneční energií, musí na několik dní přerušit svoji historickou cestu kolem světa.
Důvodem je poškození křídla, informoval server BBC.
Pilot André Borschberg musel v pondělí kvůli špatným povětrnostním podmínkám přerušit sedmou fázi letu, která měla vést z Číny přes Tichý oceán až na Havaj, a přistát v Japonsku.
Ačkoliv samotné přistání proběhlo hladce, několik hodin poté poškodily jemná křídla letounu silné poryvy větru. Tým historické mise totiž neměl k dispozici svůj mobilní hangár, který letadlo chrání před nepřízní počasí.
Místo něj musel tým kolem Borschberga použít lana, aby v silném větru udržel letoun na místě.
Ani 24hodinové hlídání stroje však nezabránilo poškození 72 metrů dlouhých křídel. Přesněji řečeno jednoho křidélka - odklápěcí části na špičce křídla, která se používá pro otáčení letadla do stran.
Small damage on one of the aileron of @solarimpulse which will necessitate at least a week to repair but not a major issue
— André Borschberg (@andreborschberg) 3. Červen 2015
Pilot si je spolu se svým týmem nicméně jistý, že po nutných opravách může pokračovat v cestě.
“Drobné poškození na křídle, které bude vyžadovat alespoň týden oprav, ale žádný závažný problém,” popsal situaci na svém twitterovém účtu.
Nyní je již letoun bezpečně skrytý v hangáru, kde však musí vyčkat na potřebné náhradní díly.
Nevyzpytatelné nástrahy počasí
Posledních několik dní stavěl osud švýcarskému dobrodruhovi do cesty za jeho snem náročné překážky. Studená fronta a silný vítr představuje pro experimentální stroj poháněný pouze solárními články opravdové riziko.
Na cestě kolem světa je již od března a do této doby se zatím nemusel potýkat s většími komplikacemi. Startoval v Abú Dhabí a během prvních šesti fází letu přistál v ománském hlavním městě Maskatu, indických městech Ahmadábád a Váránasí, v Mandalaji na Barmě a na letištích Čchung-čching a Nan-ťing v Číně.
Zatím poslední sedmá fáze je dlouhá celých 8000 kilometrů a komplikuje ji počasí. Více než měsíc musel celý tým čekat v předchozí zastávce v Nan-ťingu v Číně na dobré povětrnostní podmínky, aby je pak nad Japonskem překvapila studená fronta.
Spolupráce s meteorology je pro celou cestu klíčová. Po opravě křídla letounu se bude dále čekat na alespoň čtyři dny ideálního počasí, které jsou potřebné na druhý pokus pro překonání Pacifiku.
Samotné neplánované zdržení představuje riziko pro úspěšnost celé cesty. Po překonání Pacifiku musí Borschberg přelétnout celý americký kontinent, než se vydá napříč Atlantikem. Ten musí však stihnout přeletět dříve než v srpnu, kdy v oblasti vrcholí období hurikánů.