Turecký tunel ohrožuje římské památky

Lenka Málková
23. 5. 2006 0:00
Istanbul - Evropskou a asijskou část Turecka by měl do roku 2010 spojit podmořský železniční tunel. Archeologové se však proti jeho stavbě bouří.
Podvodní archeologové objevili pod hladinou Bosporu obrovský poklad - římské památky. (ilustrační foto)
Podvodní archeologové objevili pod hladinou Bosporu obrovský poklad - římské památky. (ilustrační foto) | Foto: Aktuálně.cz

Nejhlouběji položený podmořský tunel světa, největší turecké vlakové nádraží, supermoderní nákupní středisko, s tím vším počítal projekt za čtyři miliardy dolarů. Stavební práce pod Bosporem ale komplikují archeologické nálezy z doby římského impéria.

Přístav ze 4. století, největší objev současnosti

Unikátní archeologický nález pomalu oddaluje původně plánovaný termín dokončení a jisté není ani to, zda nedojde ke změně trasy podmořského tunelu.

Infobox
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Infobox

PŘEČTĚTE SI:

  • Muži zajali rukojmí v istanbulském baru
  • Přehradu na Tigridu? Své město nedáme
  • Soud s útočníky na synagogy: Chybí důkaz

Historická památka ze 4. století našeho letopočtu se nachází na evropské straně města a podle archeologů jde o jeden z největších archeologických objevů současnosti. Tým archeologa Metina Gokcaye našel pod nánosy půdy zbylé části přístaviště, ostatky osmi lodí, mozaiky, kožené sandály či hřebeny.

"Našli jsme řadu věcí, které nám prozradí víc o každodenním životě města na počátku tisíciletí," potvrdil Gokcay. "Uskutečnil jsem již řadu výkopů v Istanbulu, ale nikdy jsme neobjevil nic podobného."

Centrum římského impéria na Bosporu

Římský císař Konstantin přesunul v roce 330 hlavní město římského impéria z Říma do řecké osady Byzantion, která byla později přejmenována na Konstantinopol a následně Istanbul.

Město se záhy stalo nejrušnějším místem na březích Středozemního moře.

Foto: Aktuálně.cz

"Lodě odtud odvážely víno z Marmarského moře. Zásoby obilí přicházely z Alexandrie. Přístav měl pro město zásadní význam." prohlásil v rozhovoru pro britský deník Guardian expert na podmořskou archeologii Cemal Pulak.

Turečtí projektanti a stavitelé stále doufají, že se jim podaří dostavět tunel do roku 2010. Jejich snahou je odlehčit přetížené lodní a automobilové dopravě přes Bospor, která dvanáctimilionový Istanbul sužuje. Pod Bosporem by pak mohlo být po železnici přepraveno až milion osob denně.

Dostaví se nejhlubší železniční tunel světa?

Plánovaný tunel by se v okamžiku dostavby stal nejhlouběji vybudovaným tunelem na světě, jehož stěny mají vydržet zemětřesení o síle devíti stupňů Richterovy škály.  Archeologické práce se však protahují, a s tím i stavba. Manažer plánované stavby Haluk Ozmena tak již pomalu ztrácí nervy.

Foto: Aktuálně.cz

"Archeologické práce jsou jediné, co stavbu tunelu momentálně zdržuje. Vše je nyní v rukou archeologů," posteskl si. Práce už nyní trvají o čtyři měsíce déle, než se původně myslelo.

Ředitel istanbulského archeologického muzea Ismail Karamut snahu archeologů uchovat jedinečné historické památky hájí:

"Město je 2800 let staré a my vrtáme přímo v jeho centru. Stavbaři musejí bohužel počkat, než skončíme svoji práci, a možná budou dokonce muset změnit plánovanou trasu. Vše záleží na tom, co najdeme. Nemůžeme jim dokonce dát ani žádný termín dokončení prací."

 

Právě se děje

Další zprávy