Moskva - Komunikační zařízení v kabině letounu Jak-42, který se 7. září zřítil u Jaroslavle s hokejisty místního klubu Lokomotiv při pokusu o vzlet, nefungovalo, a tak se piloti ani nemohli domluvit. Zatímco jeden přidával na tahu motorů, druhý dupl na brzdy.
S tímto "předběžným závěrem" z vyšetřování nehody přišel ve čtvrtek ruský list Komsomolskaja pravda. Deník se odvolal na nejmenovaný zdroj z Vyšetřovacího výboru Ruské federace, který vede kvůli nehodě trestní stíhání.
Přepis rozhovoru
Už dříve se v médiích objevil údajný přepis rozhovoru v pilotní kabině těsně před havárií. Někteří experti však upozorňovali, že kabina Jaku je výjimečně tichá, a tak prý piloti spolu často hovoří i bez mikrofonů a sluchátek a "černé skříňky" pak nemohou tuto komunikaci zaznamenat.
"Po internetu koluje úryvek údajného přepisu rozhovorů kapitána a pilota, ale je nepochopitelné, odkud se mohl vzít. Máme oficiální údaje, že se rozhovory v kabině prostě nenahrávaly, protože zařízení bylo kvůli něčemu během startu vypnuté. Proto nelze zjistit, o čem piloti těsně před havárií hovořili," dozvěděli se reportéři listu od Vyšetřovacího výboru.
"Kapitán a (druhý) pilot mezi sebou hovořili bez komunikačního zařízení. Možná proto mezi nimi vzniklo nedorozumění. Poté, co letoun minul stanovenou hranici na vzletové dráze, pilot navzdory zdravému rozumu spustil motory na maximální vzletový režim, ale kapitán ve stejné chvíli dupnul na brzdy, protože viděl, že letoun nevzlétá," uvedl nejmenovaný vyšetřovatel.
"Zjevně se kapitán rozhodl, že po tak nepovedeném dlouhém startu je lepší zabrzdit. V důsledku toho kapitán a pilot dali letounu dva protichůdné pokyny - nasadili na vzlet a současně brzdili. Při takovém 'startu během brzdění' se letoun mohl jen odlepit od země, ale narazil na anténu majáku, vzplál a zřítil se. Stopy po brzdné dráze byly nalezeny..." dodal.
Licence
Pro verzi, že katastrofu zavinilo nekoordinované počínání posádky, podle deníku hovoří také to, že prý i jindy kapitán a druhý pilot, který dříve létal i jako kapitán letadla, propadali řevnivosti a soutěžili spolu. Jediný přeživší z katastrofy, palubní inženýr Alexandr Sizov, reportérům jen zopakoval, že si nic nepamatuje, jak řekl i vyšetřovatelům.
Objasnit příčiny nehody se z hlediska bezpečnosti letového provozu snaží experti ruského Mezistátního leteckého výboru (MAK). Trestní stíhání v souvislosti s havárií vede Vyšetřovací výbor Ruské federace, což je od nedávna samostatná instituce, dříve součást generální prokuratury.
Ani jedno z vyšetřování zatím k oficiálním závěrům nedospělo.
Vyšetřovací výbor ve středu oznámil prohlídku v sídle firmy Jak-Servis, jejíž letoun u Jaroslavle havaroval, a vyšetřovatelé zabavili dokumenty, které mohou s havárií souviset. Firmě už byla odebrána licence.
V troskách letounu, který se ze zatím neobjasněných příčin zřítil při vzletu z Jaroslavle do běloruského Minsku, zahynulo 44 z 45 lidí na palubě, včetně českých reprezentantů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka.