Expert: Tajemství letu MH370 neodhalíme. Je to nad naše síly

Martin Novák Martin Novák
6. 3. 2015 7:09
Zřejmě se pravdu nedozvíme. Vrak je mimo dosah lidských schopností, říká rok od katastrofy Josef Bejdák z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.
Téměř rok stará fotografie stínu novozélandského letounu, pátrajícího v Indickém oceánu po vraku malajsijského boeingu.
Téměř rok stará fotografie stínu novozélandského letounu, pátrajícího v Indickém oceánu po vraku malajsijského boeingu. | Foto: Reuters

Canberra/Praha – Příbuzným 259 pasažérů a členů posádky zmizelého malajsijského boeingu ubývá naděje, že se dozvědí, co přesně se s jejich blízkými stalo.

Téměř rok po ztrátě kontaktu s letem MH370 australští politici naznačují, že pátrání se chýlí ke konci, i když je výsledek nulový.

Stroj zmizel loni 8. března. Za letu z Kuala Lumpuru do Pekingu nabral severně od Malajsie z neznámých důvodů opačných kurs a podle dostupných informací shromážděných experty se zřítil do Indického oceánu jihozápadně od břehů Austrálie.

"Nemohu slíbit, že pátrání bude pokračovat tak intenzivně jako dosud. Ale uděláme vše pro to, abychom alespoň na některé otázky odpověděli,"  řekl ve čtvrtek australský premiér Tony Abbott.

Vicepremiér Warren Truss byl o dva dny dříve o něco kategoričtější a prohlásil, že "pátrání nemůže trvat donekonečna".

Ačkoliv rozloha oblasti, kde se letadlo mohlo zřítit, čítá statisíce kilometrů čtverečních, pátrání se soustřeďuje na plochu přibližně šedesáti tisíc kilometrů čtverečních. Tam odborníci považují konec letu za nejpravděpodobnější.

Z těchto šedesáti tisíc kilometrů prohledaly týmy zatím zhruba čtyřicet procent. Nenašly nic, co by souviselo s letem MH370.

"Nelze se přiklonit k nějakým vysvětlením a teoriím, protože není k čemu. Nemáme vůbec nic hmatatelného. Můj kolega byl v Austrálii na jednání organizace, která sdružuje všechny letecké vyšetřovatele z celého světa. Přednášel tam specialista ohledně výpočtů ze satelitního skenování záznamů.

Udělal výpočet, v jakém čtverci ten letoun může být, ale ten čtverec má obrovský rozměr. Je v oceánu, kde je velká hloubka, kvůli proudům je tam všechno v pohybu. Nejenže se nepodařilo najít jehlu v kupce sena, ale ani tu kupku sena," řekl Aktuálně.cz vedoucí letového oddělení Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod Josef Bejdák.

Domnívá se, že pravdu o záhadně ztraceném letadle nebudeme ještě dlouho znát, protože zatím nalezení vraku není v lidských možnostech.

Austrálie a Malajsie se dělí o náklady na prohledávání Indického oceánu rovným dílem. Malajsijská vláda v sobotu zveřejní zevrubnou zprávu o případu, ale sotva lze očekávat převratné novinky.

Podle BBC Malajsie, Indonésie a Austrálie společně pracují na projektu, který zajistí, aby signály o poloze letadla byly dostupné každých patnáct minut namísto dosavadních třiceti až čtyřiceti minut.

"Hledání je samozřejmě už finančně neúnosné. Australané se k tomu postavili čelem, ale teď budou muset ty ohromné náklady odepsat. Pozůstalí jistě touží zjistit, kde jejich příbuzní jsou. Bylo by i potřebné dopátrat se toho, co se mohlo stát. Bohužel ani jedno z toho, myslím, nebude splněno," říká Josef Bejdák.

Kolem letounu se stále rojí mnoho divokých teorií. Například o tom, že stroj přistál tajně v Kazachstánu nebo na ostrově Diego García v Indickém oceánu, kde mají USA vojenskou základnu.

Spekulace o tom, že kurz změnil kapitán, rázně odmítla v nedávném dokumentu australské televize jeho rodina.

Ředitel letecké společnosti Emirates z Dubaje Tim Clark v listopadu uvedl, že Malajsie podle něj neříká vše, co o kauze ví, a naznačil, že stroj mohla sestřelit malajsijská armáda kvůli náhlé změně kurzu.

Tajemství nepřestává udivovat ani lidi, kteří nejsou z leteckého oboru. Digitální kniha autora Jeffa Wise The Plane That Wasn't There je nejprodávanějším bestsellerem na žebříčku internetového prodejce Amazon.

 

Právě se děje

Další zprávy