Autorka Radža Saníová poskytla šokující pohled do uzavřeného světa žen v Saúdské Arábii. Její kniha vyšla před čtyřmi měsíci v Bejrútu.
Saúdskoarabské úřady a kritici žádají veřejnost, aby se nehlásila k dílu, které údajně zneucťuje saúdskoarabské ženy a z mužů dělá neurvalé hrubiány.
Avšak mládež na internetu Saníovou oceňuje za odvahu psát o zakázaných tématech, napsala agentura Reuters.#reklama
Potřeby lidí nad diktát víry
Prvotina Saníové zabodovala i mezi uznávanými spisovateli. Oceňují nový styl, který prostřednictvím osudů jednotlivců staví potřeby lidí nad diktát společnosti a víry.
"Netušila jsem, že ta kniha vzbudí takový rozruch. Muži nejsou zvyklí na otevřený dialog. Každá společnost má menšinu, která se vzpírá jakékoli změně, a patří k ní i ženy," říká Saníová, která si halí hlavu do muslimského závoje.
V Saúdské Arábii se káže vahhábismus, tedy puritánský islám. Ženy na veřejnost mohou jen zahalené a v doprovodu muže, nesmějí řídit automobily. Na veřejnosti nejsou dovolena shromáždění svobodných mužů a žen.
Čtyři ženy bojují s pravidly a zákazy
Hrdinkami Rijádských dívek jsou čtyři ženy z bohatých rodin, které se potýkají se zákazy a pravidly, jež se týkají sexu, manželství a péče o manžela. Ty, které pravidla nedodrží, jsou vyhoštěny, v případě saúdskoarabské smetánky většinou do zahraničních metropolí.
Jedna z hrdinek si po návratu z Los Angeles uvědomí, do jaké míry se s ženami coby milenkami v Saúdské Arábii manipuluje. Další se sblíží se šíitou, tedy příslušníkem náboženské menšiny.
Vahhábitští sunnité říkají, že šíité plivají do jídla, které pak nabízejí sunnitům. V jedné pasáži náboženská policie vyhodí dívku a mladíka z kavárny. "Chudák Alí, takový hodný kluk. Kdyby nebyl šíita, mohla ho milovat dál," komentuje vypravěčka osud postav.
Alkohol, homosexualita a další tabu
V knize se objeví skupina žen, která popíjí na svatbě, ačkoli alkohol je pro muslimy zakázán. Svatba si přece zaslouží oslavu dobrým šampaňským.
V jedné kapitole zbije otec syna, když se doví o mladíkově homosexualitě. Autorka popisuje také první noc novomanželů, na níž je žena natolik zhnusena manželovými požadavky, že ho uhodí. Manželství tím skončí.
Textem se prolínají úryvky ze současné arabské hudby i z koránu. "Příčinou zdejší společenské schizofrenie je konflikt mezi tradicí a současností. Lidé žijí dvojí život, bojí se, že je společnost odvrhne a že tím budou navždy poznamenáni," říká Saníová, jíž ještě nebylo 30 let.
Kontroverzní Saudská Arábie
O kontrasty není v království nouze. Saúdskoarabská společnost funguje na principu kmenové organizace a koupe se v dolarech z ropy. Je významný spojenec Spojených států, avšak právě z ní bylo 15 z 19 atentátníků, kteří v září 2001 udeřili na USA. Mládež tu holduje internetu, avšak duchovní z něj mají hrůzu, protože tato technologie prý společnost rozloží.
Saníová příběh vypráví prostřednictvím blogů ženy, která popisuje osudy svých přítelkyň. "Saúdská Arábie prodělala za 30 let takovou změnu v technologiích a infrastruktuře, jakou ostatní společnosti prošly za jedno nebo dvě století. Využíváme to nejmodernější, ale držíme se zvyků z minulých staletí," uvažuje Saníová.
V království je mnoho těch, kteří se domnívají, že by Saúdská Arábie, coby kolébka islámu a ochránkyně jeho srdce Mekky, měla zůstat stranou liberálních trendů a fungovat jako určitá islámská Utopie. Nové technologie by zde měly být využity jen v zájmu tradičních hodnot.
Další však už pocítili, že s králem Abdalláhem, který usedl na trůn loni, se postupně mění politické klima a otevírají dveře reformám. Ženy se mohou například podílet na chodu podniků. Saníová se domnívá, že klíčovou změnu společnosti přinese vytvoření pracovních míst pro ženy. "Ženy začnou odvážněji hájit své názory, jakmile získají finanční nezávislost," říká.