Podle otevřeného zpravodajského účtu, který pravidelně sleduje problémy s GPS, se rušení trvající necelých 48 hodin dotklo 1614 letadel. Mnohé z nich přitom byly civilní letouny prolétající v oblasti Baltského moře.
Letadla hlásila rušení nebo falšování signálů GPS a širších globálních navigačních družicových systémů (GNSS). To může podle expertů stroje zmást nebo přimět jejich navigační systémy, aby se domnívaly, že se nacházejí na jiném místě.
Zatímco nejprve k incidentům docházelo po celém Polsku i v jižní části Švédska, později se týkalo hlavně letadel na severu Polska, píše server Newsweek. S problémy se přitom nesetkaly letouny, využívající vzdušný koridor, který Kaliningrad spojuje se zbytkem Ruska.
Green dot map show the new configuration fully focused on almost exlusively Polish controlled airspace (Warzawa FIR), leaving a nice clear corridor for Kaliningrad-flights. pic.twitter.com/sBqFFSZ8Tv
— Markus Jonsson (@auonsson) March 24, 2024
Nejedná se zdaleka o první podobný případ. Rušení frekvence GPS potkalo v půlce března i letoun Royal Air Force s britským ministrem obrany Grantem Shappsem na palubě, který letěl z Polska zpět do Londýna, informoval deník The Times.
Riziko pro civilisty
Během letu se nešlo telefony připojit k internetu a piloti museli použit alternativní způsob navigace. Letadlo ale nebylo v ohrožení.
"Ačkoli je královské letectvo dobře připraveno se s tím vypořádat, stále to představuje zbytečné riziko pro civilní letadla a mohlo by to potenciálně ohrozit životy lidí. Neexistuje pro to žádná omluva a ze strany Ruska je to divoce nezodpovědné," uvedl nejmenovaný armádní zdroj.
Už v lednu polský rozhlas Zet upozorňoval na nebývale vysokou úroveň rušení GPS v severním a východním Polsku, včetně Varšavy a jižní Lodže, které začalo už loni v prosinci. Polská média naznačila, že výpadky v prosinci 2023 mohly být způsobeny buď blíže nespecifikovaným vojenským cvičením NATO v Pobaltí, nebo mohly souviset s nedávnými ruskými testy systémů elektronické války v Kaliningradské oblasti.
Bez signálu GPS
Elektronická válka představuje boj proti elektronickému vybavení nepřítele, jde tedy právě o rušení signálu nebo komunikačního vybavení, jako jsou radiostanice, radary nebo senzory řízení střel. Právě v Kaliningradu, který je obklopen státy Severoatlantické aliance, ruská armáda centralizuje systémy, které mohou zasáhnout NATO. Mají ale dopad i na civilní dopravu.
Švédská vojenská tajná služba 12. ledna zahájila vyšetřování poruch v souvislosti s cvičením ruské Baltské flotily. Švédský podplukovník Joakim Paasikivi tehdy uvedl, že se domnívá, že nedávná úroveň rušení GPS je výsledkem "ruských vlivových aktivit nebo takzvané hybridní války".
Dodal, že Rusko již dříve rušilo signály GPS v severní Evropě, aby chránilo ruské aktivity v Murmanské oblasti nebo narušovalo cvičení NATO, připomíná ve svém pravidelném hlášení americký Institut pro studium války.
Několik pilotů časopisu Forbes přiznalo, že při průletu v blízkosti Baltského moře a okolních zemí začali vypínat navigaci GPS a raději používají jiné systémy, například inerciální navigace. Pro armádní letouny to není problém, ale řada komerčních aerolinek se na GPS spoléhá.