Informace tiskových agentur i médií se v počtech zachráněných a vylovených mrtvých těl liší. Egyptské úřady pak dosud potvrdily pouze 389 zachráněných osob.
Podle agentury AP je už šance, že mohl v moři ještě někdo přežít, v tuto chvíli rovna zázraku.
Loď ztroskotala mezi čtvrteční 17. hodinou a páteční druhou hodinou ranní středoevropského času.
Po lodi není stopy
Loď vyplula ze saúdskoarabského přístavu Dubá včera v 7 hodin večer tamního času. Egyptské úřady ji však ztratily po třech hodinách z radaru. Do přístavu Safaga v Egyptě měl trajekt dorazit ve 3 ráno místního času.
Egyptská státní tisková agentura Mena citovala námořní úřad v Safaze, podle kterého se loď potopila 92 kilometrů východně od egyptského přístavu Hurghada.
Zatím není znám osud dalších stovek lidí, které byly na lodi, ani příčina nehody. Poté, co loď zmizela z radarů, byly na její trase pozorovány záchranné čluny, ale loď samotná ne. Všechno tak nasvědčuje tomu, že loď se během několika hodin do rozednění potopila. Není jisté, jak rychle, ani kolika lidem se z ní podařilo uniknout.
Na moři celý den operovaly záchranné lodě a helikoptéry, a neustále pátrají po trosečnících.
Byl příčinou požár?
Kromě pasažérů a posádky bylo na lodi 22 vozidel, 21 kamionů a řada dalších vozidel převážejících zboží. Pomoci na místo neštěstí nyní míří vojenská loď americké armády.
Příčiny nehody jsou zatím nejasné. Egyptský ministr dopravy Muhammad Luftí Mansúr dnes oznámil, že na trajektu propukl před potopením "malý požár."
Bez dalších podrobností ministr pouze dodal, že oheň nezpůsobil explozi.
Podle očitých svědků začalo ve strojovně nebo skladišti hořet 90 minut až dvě a půl hodiny po vyplutí. Posádce se oheň nepodařilo ani po několika hodinách uhasit. Pak se loď během asi deseti minut převrátila a potopila.
Na vině ovšem může být také špatné počasí. Podle informací meteorologů v noci přes oblast přešla fronta oblačnosti. Nyní by mělo být na místě už jasné počasí. Podle CNN mohly být v době neštěstí v oblasti velké vlny a silný vítr.
Úplně vyloučena není ani srážka s jiným plavidlem. V oblasti se pohybuje velké množství lodí plujících přes Suezský průplav. CNN dnes citovala zástupce egyptského námořního dohledu - ten řekl, že o případné srážce by se úřady dozvěděly díky radarům a dalším monitorovacím zařízením. Saúdské úřady však údajně ztratily loď z radaru krátce poté, co vyplula z Dubá.
Stovky cestujících na palubě
Mezi pasažéry lodi Al-Salaam Boccaccio 98 byla většina Egypťanů pracujících v Saúdské Arábii a také poutníci vracející se z Mekky, které vezla loď z přístavu Džidda jižně od Dubá.Infobox
ÚDAJE O LODI
- kapacita: 1487 pasažérů
- délka: 131 metrů
- šířka: 24 metrů
- rok výroby: 1970
NEJVĚTŠÍ NÁMOŘNÍ NEŠTĚSTÍ
- 1904: New York, 1030 obětí
- 1912: Titanik, 1503 obětí
- 1914: Japonsko, 1000
- 1916: Provence, Středozemní moře 3100
- 1916: Sin Jou, Čínské moře: 1000
- 1917: Mont Blanc x Imo, Kanada
- 1921: Čínské moře, 1000
- 1948: Kiangja, Čína, 3920
- 1954: Toja Maru, Japonsko, 1172
- 1987: Dona Paz, Filipíny, 4375
- 1991: Salam Express, Egypt, 464
- 1994: Estonia, Finsko, 852
- 1996: Bukoba, Tanzánie, přes 500
- 2002: řeka Meghna, Senegal, přes 500
- 2002: Joola, Senegal, více než 1800
Loď, plující pod Panamskou vlajkou, vlastní egyptská společnost El-Salaam Maritime Transport.
Ztratili jsme s lodí veškerý kontakt krátce poté, co vyplula ze saúdského přístavu," řekl představitel egyptských námořních úřadů, který odmítl sdělit jméno, neboť není oprávněn hovořit s novináři. Pobřežní stanice ale podle Mena nezachytily žádný varovný signál. Podle agentury Mena však zachytila SOS z al-Salaamu jedna z lodí, plujících v tu dobu v oblasti..
Loď Al-Salaam Boccaccio, která dříve patřila italské společnosti Tirrenia a v roce 1999 ji koupila egyptská společnost El-Salaam Maritime, byla vyrobena v roce 1970. Egyptský ministr dopravy však v rozhovoru pro CNN popřel, že by plavidlo bylo ve špatném technickém stavu.
Loď stejné firmy se potopila i loni
Trajekt patřící stejné námořní společnosti s názvem al-Salaam 95 se v Rudém moři potopila loni v říjnu po střetu s kyperským obchodním plavidlem. V tomto případě se podařilo zachránit většinu cestujících.
Egyptský prezident Husní Mubarak dnes nařídil urychlené vyšetření příčin neštěstí a naznačil, že na lodi možná nebyl dostatek záchranných člunů a vest. Egyptská pravidla námořní dopravy vyžadují, aby každá loď měla dostatek záchranných vest, ale dodržování těchto pravidel je často velmi laxní.
Pravděpodobně jde o nejhorší námořní nehodu od února 2004. Tehdy vypukl požár na palubě filipínské výletní lodi v Manilském zálivu. Sto lidí zahynulo, více než sedmi stovkám se podařilo zachránit.
Poslední srovnatelná tragédie se odehrála v září 2002 u břehů západoafrické Gambie, kde utonulo na palubě senegalského trajektu více než 1800 lidí. Na lodi státní společnosti Joola s kapacitou 500 lidí jely asi dva tisíce pasažérů.
- Čtěte také: Loď v Rudém moři zahýbala trhy
#reklama