Tenké bílé čáry na obloze, které za sebou zanechávají trysková dopravní letadla, mají významný podíl na změně klimatu.
Po teroristických útocích na Světové obchodní centrum 11. září 2001 totiž přestala na tři dny takřka úplně létat nad Severní Amerikou letadla, a vědcům se tak naskytl pohled na neobvykle čistou oblohu.
Teplotní rozdíl
Během letové přestávky se průměrný rozdíl denních a nočních teplot zvýšil o více než jeden stupeň Celsia. Ve dne bylo tepleji a v noci chladněji.
Obloha na mnoha místech byla totiž jasnější a modřejší než kdykoliv předtím. Chyběla totiž umělá oblaka tvořená letadly.
To způsobilo, že na zemský povrch dopadlo více slunečního záření, a bylo tak tepleji, v noci zase teplu nic nebránilo, a tak unikalo a noci byly chladnější.
Vědci, kteří studii zabývající se dopady letecké dopravy na znečištění životního prostředí vytvořili, použili tuto leteckou přestávku jako jeden z důkazů, že se letecká doprava výrazně podílí na změně teploty povrchu planety.
"Myslím, že jsme dokázali, že stopy za proudovými letadly jsou schopny ovlivňovat teplotu," uvedl jeden z vědců David Travis z univerzity ve Wisconsinu.
Hrozba pro ekosystém
Zatímco se zvyšuje počet letadel ve vzduchu, stopy za nimi se stávají častější a ovlivňují chod přirozené oblačnosti.
Existence takovýchto umělých mraků může mít vliv také na různé lokální ekosystémy. Přežití některých druhů stromů i hmyzu totiž závisí na specifické denní i noční teplotě.
Vědci zjistili, že dlouhé bílé čáry umělých mraků tvořících se vysoko v atmosféře za tryskovými letadly (anglicky zvané contrails - kondenzační dráhy) zakrývají více než 0,1 procenta zemského povrchu.
Jejich tvorba je způsobena obsahem uhlovodíků v leteckém palivu, jejichž spalováním vzniká voda a oxid uhličitý. Voda se střetává s chladným vzduchem venku, ve výškách, kde létají letadla, je teplota nižší než -40 stupňů Celsia.
Princip by se dal přirovnat k tomu, když člověk vydechuje za chladného počasí. Horký vzduch se setká s extrémně chladným a tvoří se pára.