Moskva (od naší spolupracovnice) - V Rusku je od pondělka zakázána reklama na pivo v televizi. Zmizet musí i z internetu, rádií a billboardů v ulicích, podobně jako reklama na ostatní alkohol.
Porušení zákazu reklamy na pivo na internetu přijde například až na 500 000 rublů (zhruba 322 000 korun).
Příslušný zákon podepsal prezident Vladimir Putin. Podle nových pravidel, která dolní komora parlamentu, Státní duma, schválila loni v létě, spadá pivo do stejné kategorie jako tvrdý alkohol.
Nesmí se prodávat od 22. hodiny večerní do 11. hodiny dopolední v žádných obchodech, s výjimkou zařízení veřejného stravování. Zákaz platí na nádražích, letištích, tržištích, v parcích nebo na plážích.
Výrobcům alkoholu, včetně piva, zatím pro reklamu zbývají tištěná média, ovšem mimo titulní a poslední stránky. Přechodné období ale potrvá jen do konce roku, s ohledem na smlouvy uzavřené s výrobci a obchodníky.
Českým pivařům nestačí jen tradice, podívejte se:
Problém zřejmě vznikne při vysílání sportovních přenosů, které se teď pivní reklamou jen hemží. Podle zákona by se v televizi mohly objevit pouze "pivní" slogany a názvy umístěné na zahraničních stadionech.
Ruská sportovní zařízení musejí propagaci nápojů s obsahem nad pět procent etylalkoholu zcela eliminovat. Zákaz se netýká jen nealkoholického piva.
Experti na závislosti přesto nijak nejásají. Poukazují na to, že spíš než pivo Rusům škodí tabák. Ročně podle statistik umírá na následky kouření asi 400 000 lidí. Potíž je v tom, že "cigaretová lobby" je daleko silnější než alkoholová.
Za posledních 20 let tak v Rusku nebyla zavedena žádná výraznější restrikce týkající se tabáku, i když televizní zákaz reklamy na cigarety platí už od roku 1996.
Deník Kommersant uvedl, že v letošním roce všichni klíčoví výrobci piva snížili své výdaje na reklamu, ačkoli se očekávalo, že je chystané restrikce naopak přimějí k větší aktivitě. Například nizozemská společnost Heineken omezila výdaje o 89 procent.
Výdaje snížila také společnost Efes Rus nebo Baltika. Reklama na pivo značky Zlaty Bazant od Baltiky zmizela úplně.
"Výrobci asi usoudili, že v souvislosti s tvrdými restrikcemi by výdaje na televizní reklamu byly před definitivním zákazem neefektivní," uvedl podle listu Kommersant analytik ze společnosti ARMI-Marketing Dmitrij Pisarskij.
Přitom: Zájemci o pivní reklamu dostávali až dosud v televizi prostor od sedmi do dvaadvaceti hodin, v rádiu pak od devíti do půlnoci. Nesměli ovšem využívat k propagaci podobiznu lidí ani zvířat.
V loňském roce připadalo na pivo 2,1 procenta prostředků určených pro reklamu v televizi, rozhlasu, tisku, ve venkovních prostorách a v kinech.
Foto: Když začnou pít Němci
Za sovětských časů byla velmi populární filmová hláška, že "lidi neničí pivo, ale voda". Současné ruské normy ovšem přímo zakazují poukazování na to, že "pivo může být zdravé" nebo že "obsazuje užitečné prvky".
"Jsou to samé lži. Žádné blahodárné účinky to nemá," tvrdí hlavní ruský hygienik Gennadij Oniščenko. Zároveň ale přiznává, že boj s alkoholismem je v Rusku v současné době "beznadějný" a pouhý zákaz reklamy situaci nevyřeší.
Podle ruského ministerstva zdravotnictví vypije každý ruský občan za rok asi patnáct litrů alkoholu.