Janov - Italové už více než týden rozplétají, co mohlo způsobit tragický pád mostu v Janově, při kterém zemřelo 43 lidí. Stavba z roku 1967 vznikla v době stavebního boomu. Řada budov, silnic a mostů se tehdy stavěla z levného materiálu, aby ušetřené zisky padaly do kapes mafie, připomíná britský deník Guardian.
"Není pochyb o tom, že boom v 60. letech přispěl ke zhoršení situace, protože se toho stavělo tolik a ne vždy v rámci odpovídajících norem," cituje deník italského profesora z univerzity v Palermu Maurizia Cartu.
Linku mafie sleduje hlavně italská novinářka Anna Sergiová, která se dlouhodobě věnuje působení organizovaného zločinu v Itálii.
V oblasti Ligurie, kde přístavní město Janov leží, je podle loňské zprávy ministerstva vnitra poměrně hodně aktivní nejsilnější italská mafie ’Ndrangheta. Využívá přístav pro účely nezákonného obchodování a investuje také do stavebnictví. V severoitalském regionu byla mafie z Kalábrie přítomná už v 60. letech.
Existuje také spojnice mezi klanem ’Ndrangheta a společností Società Italiana Condotte D’Acqua Spa, která zřícený Morandiho most postavila. Nejde sice konkrétně o stavbu mostu, ale při jiných zakázkách právě v Kalábrii policie odhalila vazby mezi mafií a několika manažery společnosti, píše Anna Sergiová pro web The Conversation. V posledních několika letech byli někteří činitelé ve firmě odsouzeni za korupci.
Ačkoliv neexistují důkazy o tom, že by při stavbě janovského mostu byly použity materiály nižší kvality, na kterých by mafie generovala zisk, vyšetřování se bude soustřeďovat na potenciálně podezřelé dodavatele.
Anna Sergiová ale zachází ještě dál a tvrdí, že mafie často vydělává i na následcích podobných katastrof. Podílí se totiž stejným způsobem i na rekonstrukci. Nabídky na veřejné zakázky při přerozdělování financí na podporu oblastí a lidí postižených katastrofou se v takové době kontrolují rychleji a často i laxně.
Od roku 2004 se v Itálii zhroutilo celkem 12 mostů, napsal britský Guardian. Posledních pět z nich během uplynulých pěti let.
V médiích se v souvislosti s pádem mostu objevily spekulace o příčině neštěstí: Mohlo jít například o špatné výpočty inženýra Riccarda Morandiho, nedostatečnou péči společnosti Autostrade per l’Italia, která most spravovala, přírodní podmínky nebo špatný materiál, před kterým dříve varoval i sám Morandi.
Dodržování stavebních norem je předmětem vyšetřování při každé velké katastrofě. Podezření na nekalé praktiky při výstavbě a rekonstrukci budov se objevilo i při ničivém zemětřesení v Amatrice v roce 2016.