"Soudruh Concordski" měl být leteckým zabijákem Západu. Pohřbily ho přehnané ambice

Tupolev Tu-144 během prvního letu 31. prosince 1968.
Podoba letounu se v průběhu let měnila. Testy v aerodynamických tunelech dovedly inženýry společnosti Tupolev k podobnému tvaru letounu, k jakému došli i technici na Západě. Na sovětském stroji zanechal pochopitelně otisk i legendární designér Andrej Nikolajevič Tupolev, většinu návrhů však měl na starosti jeho syn Alexej.
Po základních návrzích na Žukovské výzkumné a vývojové základně Tupolev zahájil výrobu dvou prototypů. Ty měly přepravit až 120 pasažérů, maximální cestovní rychlost byla stanovena na 2 200 kilometrů za hodinu.
Přistání bylo kritickou fází prvního letu. I s ním si piloti poradili na jedničku a stroj dosedl na plochu v Žukovském u Moskvy.
Posádka Tu-144 po prvním letu. Zleva druhý pilot Michajl Kozlov, hlavní inženýr Benderov, letový inženýr Seliverstov a kapitán Eduard Jeljan. Zobrazit 43 fotografií
Foto: Profimedia
Oldřich Mánert Dan Poláček Oldřich Mánert, Dan Poláček
Aktualizováno 3. 6. 2023 7:23
Poslední prosincový den roku 1968 se k nebi poprvé vznesl sovětský stroj Tupolev Tu-144. O pár měsíců později se stal prvním dopravním letounem, který překonal rychlost zvuku. Jeho nepříliš dlouhou kariéru provázelo soupeření s úspěšnějším Concordem, ale i technické problémy, které na pařížské přehlídce přesně před 50 lety skončily katastrofou.
 

Právě se děje

Další zprávy