Co víme o posledních minutách letu MH370?
Letečtí experti jsou velmi opatrní, bez nálezu trupu letounu nikdo nechce dávat jednoznačné odpovědi.
Malajsijský letoun mířil 8. března 2014 z Kuala Lumpuru do Pekingu, ale po startu se stočil na jih a letěl ještě několik hodin, než se zřítil do moře. Údaje o pohybu letadla pocházejí ze satelitů, posádka už ale s nikým na zemi nekomunikovala.
Z analýzy vztlakových klapek letadla, nalezených loni v létě na pobřeží ostrova Réunion, vyplývá, že stroj klesal neřízeně. Pravděpodobně poté, co mu došlo palivo.
Co mohlo tragédii způsobit?
Jako příčina neštěstí jsou uváděny možný požár a kouř na palubě, který posádku i cestující zbavil vědomí. Možným vysvětlením je také dekomprese na palubě, náhlá ztráta přetlaku. Na vině může být i člověk.
"Umím si jen těžko představit takovou závadu, která by pilotům znemožnila komunikaci s řídicí věží letového provozu – tedy alespoň po nějakou dobu," řekl Aktuálně.cz po nehodě zástupce generálního ředitele českého Úřadu pro civilní letectví Petr Navrátil.
Je možné, že by zkázu letu MH370 způsobil záměrně třeba pilot?
Spekuluje se o tom, že letoun mohl záměrně navést nad Indický oceán kapitán Zaharie Ahmad Shah. Na jeho domácím simulátoru nalezli vyšetřovatelé trasu, která osudnému letu MH370 odpovídá. Shahova rodina obvinění důrazně odmítá, žádný jasný důkaz o jeho podílu na smrti 259 lidí neexistuje.
Na rozdíl od pádu letadla společnosti Germanwings v Alpách o rok později, kde vyšetřování prokázalo úmysl druhému pilotovi Andreasi Lubitzovi.
Jaká je šance, že se vrak letadla malajsijských aerolinií najde?
Malá. Pátrací týmy během necelých tří let prozkoumaly nejmodernější dostupnou technikou mořské dno na ploše větší než 120 tisíc kilometrů. Denně stálo pátrání 80 tisíc dolarů, o náklady se dělily Austrálie a Malajsie.
Vrak podle všeho leží západně či jihozápadně od Austrálie v místech považovaných za "nejodlehlejší kout zeměkoule". Této oblasti, která leží i mimo hlavní námořní trasy, se lidská aktivita dotkla jen minimálně.
Australští vyšetřovatelé uvedli, že o místech, kde trup letounu leží, toho vědí méně než o povrchu Měsíce. Jen odhadují, že může ležet přibližně v hloubce pěti kilometrů pod hladinou a ve vzdálenosti 1700 kilometrů od západního pobřeží Austrálie.
Vedoucí letového oddělení Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod Josef Bejdák už loni v létě předpověděl v rozhovoru pro Aktuálně.cz, že se současnou technikou a kvůli velkým nákladům bude nemožné nehodu objasnit.
"Nelze se přiklonit k nějakým vysvětlením a teoriím, protože není k čemu. Nemáme vůbec nic hmatatelného. Můj kolega byl v Austrálii na jednání organizace, která sdružuje všechny letecké vyšetřovatele z celého světa. Přednášel tam specialista ohledně výpočtů ze satelitního skenování záznamů. Udělal výpočet, v jakém čtverci ten letoun může být, ale ten čtverec má obrovský rozměr. Je v oceánu, kde je velká hloubka, kvůli proudům je tam všechno v pohybu. Nejenže se nepodařilo najít jehlu v kupce sena, ale ani tu kupku sena," uvedl Bejdák.
Co se dosud z Boeingu 777 našlo?
Přes třicet kusů na pobřeží východní Afriky. V Mosambiku, Jihoafrické republice, Tanzanii a na ostrovech Réunion a Mauricius. U některých z úlomků není ale ani možné prokázat, že skutečně pocházejí z letu MH370. Experti z nich navíc nedokázali vyčíst, co se na palubě stalo.
Existují srovnatelná zmizení letadel, která nebyla nalezena?
Na letišti v angolské Luandě 25. května 2003 vzlétl mimo letový plán, bez vysvětlení a bez komunikace s řídicí věží Boeing 727. Zmizel a nikdy nebyl nalezen. Stroj řídil pilot Ben Charles Padilla, ale vyšetřovatelé nezjistili motiv jeho činu, ani co s letadlem udělal.