Tallinn - Estonci před pěti lety jako jedni z prvních experimentovali s volbami přes internet a teď se vrhají do další novinky.
Hlavní město Tallinn zavedlo jako první evropská metropole veřejnou dopravu zadarmo. Lidé, kteří tam mají trvalé bydliště, neplatí nic za jízdu tramvají, trolejbusem nebo autobusem.
Za taxi se samozřejmě platí, metro Tallinn nemá.
Obyvatelé města si bezplatnou dopravu odhlasovali loni v referendu, pro se vyslovily tři čtvrtiny hlasujících. Nápad vzešel od bývalého estonského premiéra a nynějšího primátora Tallinnu Edgara Savisaara.
"Staneme se vlajkovou lodí zeleného hnutí v Evropě," uvedl s tím, že předpokládá radikální zlepšení ovzduší ve čtyřsettisícovém městě.
Bezplatné používání hromadných dopravních prostředků má řidiče automobilů odradit, aby zbytečně utráceli za benzin do vlastního auta, když to není nezbytně nutné.
Estonci se tak vydali jinou cestou něž mnoho jiných měst, která v reakci na smog obvykle regulují počet automobilů v ulicích zákazem vozů se sudou či lichou číslicí na konci espézetky v některé dny.
V roce 2010 zkoušela zavést dopravu zdarma v době zvýšeného množství smogu Ostrava.
Každý obyvatel Tallinnu se musel zaregistrovat a obdržel kartu s čipem, která mu umožní cestovat po městě zadarmo. Estonci z jiných částí země nebo zahraniční návštěvníci za jízdu platit musí.
Otázkou je, jaké ekonomické dopady změna bude mít. Pro rozpočet domácností nepochybně dobré.
Ovšem zrušením jízdného zmizí z rozpočtu města a dopravního podniku zhruba dvacet milionů eur. Savisaar ale tvrdí, že příjmy z prodeje jízdného pokrývaly náklady, spojené s provozem městské hromadné dopravy, jen z jedné třetiny.
Estonská ekonomika rostla v devadesátých letech rychlým tempem, ale krize roku 2008 ji poslala do červených čísel. Poslední roky se země vrátila k mírnému růstu.
Jako první bývalá republika SSSR Estonsko zavedlo vlastní měnu. Na začátku roku 2011 ji po téměř dvou desetiletích vyměnilo za euro.