Pchjongjang - Když už Severní Korea poodhalí něco ze svého přísně střeženého světa, většinou jde o snímky nových balistických raket nebo okázalých vojenských přehlídek. Teď se ale totalitní KLDR rozhodla odkrýt svůj "svět krásy". Zahraničním novinářům nově umožnila navštívit továrnu, ve které vyrábí vlastní řadu kosmetiky.
"K našemu velkému překvapení není na místě cítit zápach chemikálií," popisují své dojmy reportéři čínského listu Global Times, kteří se do továrny v severokorejské metropoli Pchjongjangu tento měsíc podívali.
Podle nich také panuje mezi výrobními pásy a laboratořemi až nečekaný pořádek a klid.
Jsou i samotné výrobky stejně bezchybné jako pracovní morálka zaměstnanců? Podle vedení fabriky, která byla v KLDR otevřena už v 60. letech minulého století, rozhodně.
Vedení továrny přirovnává kvalitu výrobků k renomovaným značkám, jako je francouzský Chanel nebo Shiseido z Japonska. Produkty jsou prý tak dobré díky vzácným ingrediencím, a sice extraktům z rostlin a zvířat, které rostou a žijí v KLDR.
"Náš milovaný vůdce (severokorejský lídr Kim Čong-un - pozn. red.) nám zaslal 138 kosmetických produktů od různých světově známých značek. Produkty jsme podrobili detailní analýze," popisuje inženýr Lee Seon-hee, jak se výrobky podle něj postupně "dostaly na vrchol".
"Na základě této analýzy jsme pak vymysleli vlastní výrobky. Jak můžete vidět, ty nyní dohání, nebo už dokonce předčily mezinárodní značky," nešetří chválou Lee, který vyzdvihuje také velmi dobré technické vybavení fabriky.
Kim Čong-un chválí balení
U Severokorejek si získala popularitu hlavně značka Unhasu, která nabízí přes 300 různých produktů, ať už jde o krémy proti vráskám, pleťová mléka, nebo šampony. Ženy značku popisují jako "něžnou, prostou a elegantní".
Sám Kim Čong-un se v minulosti nechal slyšet, že produkty mají pomoci ženám, jejichž snem je být půvabnými. Ocenil i balení výrobků, která označil za "velmi krásná".
Loni v říjnu ostatně severokorejský režim vypustil do médií fotografie Kima, jak byl na prohlídce továrny.
"Návštěva má ukázat, že se Severní Korea dokáže o své lidi postarat a zaručit jim prosperitu na stejné úrovni jako Peking a Soul. I když my víme, že to není pravda, pro režim je důležité ukázat svým lidem, že jim dokáže zajistit materiální spokojenost," řekl tehdy pro britskou stanici BBC americký analytik Ankit Panda.
Vlastní zboží kvůli sankcím
KLDR se k výrobě vlastní kosmetiky uchýlila také proto, že kosmetické předměty z jiných zemí se do země dostávají jen těžko. OSN a Evropská unie uvalily na Pchjongjang řadu sankcí, které zejména západním zemím zakazují vyvážet sem luxusní zboží.
Stejně tak se nesmí ani produkty z KLDR nechat dovážet. Továrna v Pchjongjangu tak namířila pozornost na jiné státy - Rusko, Írán a Čínu. Podle deníku Global Times v současné době usiluje o to, aby se dostala také na trh v Austrálii a na Kypru.
Zejména Čína si zboží pochvaluje díky nízké ceně. Většina předmětů se dá koupit za pár dolarů, některé pak výjimečně stojí okolo stovky dolarů (v přepočtu 2000 korun).
Zůstává otázkou, jak moc by této kosmetice důvěřovali lidé ze západních zemí. Nicméně jihokorejská kosmetika slaví v posledních letech celosvětový úspěch, namátkou třeba značky Dr. Jart+, Etude House nebo Missha. Proslulými se staly například korejské pleťové masky ze šnečího slizu nebo mořských řas.