Itálie i automobilky. Kdo kvůli pandemii pozastavil průmysl a jaké to mělo následky?

Jana Václavíková ČTK Jana Václavíková, ČTK
3. 3. 2021 6:07
Snaha omezit šíření koronaviru vedla loni v Itálii k tomu, že byl dočasně pozastaven průmysl a výroba všeho, co nespadalo do kategorie nezbytného zboží. Tuto možnost nyní v Česku navrhují i někteří politici a slibují si od ní stejný výsledek - nižší počet mrtvých a ulehčení pro zdravotnictví. Kdo kromě Itálie zvolil podobný krok?
Foto: Volkswagen

Uzavření automobilového průmyslu

K dočasné uzávěře svých podniků na jaře loňského roku přistoupila i největší automobilka na světě Volkswagen. Ta zavřela továrny v německém Wolfsburgu, kde pracuje kolem 63 tisíc lidí, a také na Slovensku, ve Španělsku, Portugalsku nebo v Itálii. Továrny zůstaly zavřené od dvou týdnů do jednoho měsíce, podle situace v dané zemi. Podle serveru Insider šlo o nejdelší období, po které byla práce přerušená, v celé 80leté historii firmy. 

Tento krok automobilku v Evropě a Americe stál 13 milionů dolarů za každou hodinu (281,7 milionu korun).

Aby nebylo ohroženo zdraví zaměstnanců, rozhodlo se vedení firmy zavést "100 změn", které začaly po jejich návratu platit. Podle Insideru například v Německu zkrátili směny a omezili množství lidí, a tedy i kontakty mezi nimi. Bylo také povinné měřit si teplotu ještě před cestou do práce a převlékat se do pracovního úboru ještě doma. Zaměstnanci měli otevírat dveře pomocí loktů a dodržovat mezi sebou předepsané rozestupy. Zároveň měla v továrnách přibýt umyvadla a po konci směny se pravidelně dezinfikovaly pomůcky a nástroje.

"Covid-19 nás všechny staví před bezprecedentní úkoly. Skupina Volkswagen byla loni úspěšná při zmírňování dopadů pandemie na její aktivity a zároveň položila významné strategické základy pro svou přeměnu," uvedl člen představenstva koncernu Frank Witter. Přesto se zisk automobilové firmy bez zahrnutí mimořádných položek loni propadl o 45 procent na 10,6 miliardy eur (278 miliard korun).  

Výrobu přerušila i francouzská automobilová firma PSA s továrnou v Trnavě nebo německé Audi v Belgii, Německu, Maďarsku a v Mexiku, dodává Reuters

 

Právě se děje

Další zprávy