Přesně o silvestrovské půlnoci skončilo přechodné období, v němž se Británie nacházela od chvíle, kdy 31. ledna 2020 opustila Evropskou unii. Spojené království tak definitivně ukončilo svůj svazek s evropským klubem. Nově vzájemné vztahy upravuje provizorní dohoda, kterou Londýn a Brusel uzavřely na Štědrý den.
Britský odchod z největšího obchodního seskupení na světě znamená mimo jiné po několika desetiletích návrat k celním formalitám na hranicích. Řidiči kamionů proto hned v prvních vteřinách nového roku začali na francouzské straně Eurotunelu, který spojuje kontinent s ostrovy, předkládat celní dokumenty.
Čárový kód na dokumentech rumunského řidiče Tomy Moiseho byl naskenován a schválen během několika sekund, popisovala v noci dění v Calais agentura Reuters. "Budoucnost. Nemyslím, že to bude těžké," konstatoval řidič lámanou angličtinou a pokračoval v cestě.
Přestože šlo o novou komplikaci způsobenou brexitem, dorazily nakonec kamiony do Británie včas, stejně jako první trajekty z anglického Doveru do francouzského přístavu Calais.
Objem zboží přepravovaného Eurotunelem byl v prvních hodinách nového roku podle agentury Reuters velmi nízký. "Všechno šlo dobře, všechno funguje jako před půlnocí," řekl po prvních kontrolách mluvčí společnosti Eurotunnel John Keefe. Podle informací zveřejněných na Twitteru do osmi hodin ráno vlaky tunelem pod Lamanšským kanálem převezly asi 200 kamionů.
První trajekt z Holyheadu ve Walesu přistál v dublinském přístavu před sedmou hodinou ranní poté, co přes moře převezl něco přes deset kamionů. I přes celní kontrolu dorazil bez zpoždění. Nicméně úřady v přístavu Holyhead odmítly pustit asi šest kamionů na trajekt do Irska, protože neměly v pořádku všechny dokumenty.
Obavy před zmatky na hranicích se během prvního dne roku 2021 nenaplňují, ale plnou pobrexitovou realitu odhalí až další dny, kdy se Evropa po vánočních a novoročních svátcích vrátí k běžnému chodu. Yann Leriche, šéf společnosti Getlink, která provozuje Eurotunel, agentuře Reuters řekl, že celní postupy bude zřejmě nutné vypilovat, nicméně zůstává přesvědčen, že v následujících týdnech chaos nehrozí.
Jen klíčový přístav ve francouzském Calais ovšem ročně odbaví na dva miliony kamionů a faktem zůstává, že firmy měly pouhý týden na prostudování podrobností uzavřené dohody. Hraniční přechody mezi Británií a unijními zeměmi se tak chystají na dlouhé fronty.