Londýn - Zhruba dva měsíce poté, co se z radarů na cestě do Pekingu ztratil boeing malajsijské společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě, přišla britská firma Inmarsat s nabídkou, která by při podobných tragédiích mohla napříště zjednodušit pátrání.
Satelitní společnost, která se podílela právě i na pátrání po zmizelém letu MH370, chce všem leteckým společnostem zdarma nabídnout základní sledovací službu, která by dokázala blíže určit konečnou lokaci letadel.
"Naše zařízení už je nainstalováno na 90 procentech všech širokých tryskových letadel na světě. Je to okamžité řešení pro průmysl bez toho, aby to průmysl něco stálo," cituje viceprezidenta společnosti Chrisa McLaughlina server BBC.
Právě finanční náklady jsou totiž často zmiňovaným důvodem, proč podobné sledování pomocí GPS není používáno zcela běžně.
Kontrola po 15 minutách
Nabízená služba přenáší každou čtvrthodinu přes satelitní síť Inmarsatu data o poloze letadla zjištěná pomocí GPS, spolu s dalšími údaji, jakými jsou nadmořská výška, kurs a rychlost stroje.
Společnost teď navrhuje, aby tuto službu na její vlastní náklady (cca 3 miliony liber ročně) využívala všechna dopravní letadla.
Inmarsat se přitom domnívá, že část výdajů by se firmě mohla vrátit, pokud by si některé společnosti posléze zakoupily nadstandardní služby. V současnosti firma nabízí zdarma své služby i v námořní dopravě, kde bez poplatku přenáší tísňová volání.
Nabídku Inmarsat zveřejnil krátce před konferencí o sledování letadel v kanadském Montrealu, kterou hostí Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO). Ve snaze zabránit obdobným neštěstím jako u letu MH370 přicházejí s návrhy i další firmy.
Firma pomohla s pátráním po ztraceném boeingu
Londýnská společnost se angažovala i při hledání ztraceného letu MH370, jehož cestu dokázala osvětlit pomocí dosud nepoužitého způsobu analýzy dat. Pátrací týmy se díky tomu mohly zaměřit na část Indického oceánu, kde se letadlo podle všeho zřítilo. Stroj se ale i navzdory tomu dosud nepodařilo najít.
Pravděpodobnou lokaci podle všeho zříceného letadla vyšetřovatelé určili pomocí řady elektronických komunikací, které každou hodinu propojovaly zařízení Inmarsatu na palubě boeingu s pozemní stanicí. Server je označuje coby "potřesení rukou" či krátká "cinknutí", která pravidelně ověřovala, zda funguje satelitní spojení. Jejich složitou analýzou pak odborníci určili pravděpodobnou polohu letounu.