Síkelovo portfolio nepatří mezi nejvlivnější, ale má potenciál, říká expert

Zahraničí Zahraničí
Aktualizováno 14. 11. 2024 11:55
"Silně proizraelské názory Jozefa Síkely potenciálně mohou být pro řadu zemí překážkou. Na druhou stranu při slyšení v Evropském parlamentu je europoslanci za důležité nepovažovali, to se mi zdá zajímavé," řekl mimo jiné v odpovědi na dotazy čtenářů Aktuálně.cz Viktor Daněk, zástupce ředitele Institutu Europeum a bývalý zpravodaj z Bruselu.
On-line rozhovor s Viktorem Daňkem
Rozhovor skončil
Na otázky čtenářů odpovídal Viktor Daněk.
Přečíst si rozhovor

Daněk odpovídal například na otázky, jak se mezi země rozdělují jednotlivá portfolia eurokomisařů a jak silné portfolio získal český kandidát Jozef Síkela (STAN).

Foto: EU

"I mnohem menší státy než Česko dosahují opakovaně na zajímavější portfolia než doposud my. Z východního křídla EU to platí třeba o Lotyšsku (ekonomika, v minulém období výkonný místopředseda EK), Estonsku (zahraničí) nebo Slovensku (mezinárodní obchod)," uvedl Daněk.

Úspěšné malé země podle něj spojuje to, že se snaží stát součástí politického mainstreamu a vyprofilovat se na nějakém klíčovém tématu. "Pro Estonce je to třeba digitální agenda, říkají si kvůli tomu E-stonia. Pro Česko je takovou oblastí vnitřní trh nebo energetika," uvádí odborník s tím, že Česko doplácí na to, že se příliš dlouho snažilo politickému mainstreamu vyhnout.

Síkelovo portfolio eurokomisaře pro mezinárodní partnerství podle Daňka sice nepatří mezi nejvlivnější, ale skýtá potenciál. "Skýtá potenciál se významným stát, pokud o to Jozef Síkela bude aktivně usilovat. Umožní mu totiž promlouvat do souvisejících oblastí jako klima, migrace nebo obchod. Předpoklady na to má, ale je to jen na něm."

Daněk odpovídal také na dotazy ohledně končící české eurokomisařky Věry Jourové nebo války na Ukrajině. "Věra Jourová narážela na začátku v Česku na podceňování kvůli přidělení nechtěného portfolia justice a ochrany spotřebitele. Myslím si ale, že skeptiky rychle vyvedla z omylu. Vyboxovala si v Bruselu celkem rychle dost velký vliv," říká Daněk. 

Všechny odpovědi Viktora Daňka na otázky čtenářů Aktuálně.cz si přečtěte níže.

On-line rozhovor s Viktorem Daňkem

Rozhovor skončil
14. 11. 2024
Ptá se: Marek Kučera

Dobrý den.
Vždycky mě zajímalo, jestli jsou malé, méně bohaté, východní země jako Česko při rozdělování pozic eurokomisařů nějak znevýhodňovány kvůli tomu, že prostě nejsou v rámci EU tak "významné". Je mi jasné že oficiálně ne....ale když se podíváte do minulosti, třeba právě na Česko ale klidně i na jinou srovnatelnou zemi, která třeba do EU vstoupila stejně jako my před 20 lety, jak to hodnotíte vy? Mohlo by si Česko brousit zuby na nějaký významný post, kdyby představilo fakt silného kandidáta? A máme vůbec takového v záloze?
Díky za odpověď.

Odpovídá: Viktor Daněk

Hezký den všem!

Neřekl bych. Daleko více hraje roli vliv. I mnohem menší státy než Česko dosahují opakovaně na zajímavější portfolia, než doposud my. Z východního křídla EU to platí třeba o Lotyšsku (ekonomika, v minulém období výkonný místopředseda EK), Estonsku (zahraničí) nebo Slovensku (mezinárodní obchod). Co spojuje úspěšné malé země? Snaží se (nebo se alespoň v nějakém období snažily) stát součástí politického mainstreamu, najít si tam nějaké klíčové téma a na něm se vyprofilovat. Pro Estonce je to třeba digitální agenda, říkají si kvůli tomu E-stonia. Pro Česko je takovou oblastí vnitřní trh nebo energetika. Bohužel ale doplacíme na to, že jsme se v minulosti příliš dlouho snažili politickému mainstreamu vyhnout a stali jsme se jakýmsi "šťouralem" v pozadí. Mám ale dojem, že se to snad mění k lepšímu.

14. 11. 2024
Ptá se: Dominika

Dobrý den,
jak to tedy s tím portfoliem nakonec je? Získalo Česko vlivné portfolio, a bude ho pan Síkela umět naplno využít?
Děkuji

Odpovídá: Viktor Daněk

Dobrý den
Mezinárodní partnerství určitě nepatřilo a zatím nepatří mezi ta nejvlivnější portfolia. Skýtá ale potenciál se významným stát, pokud o to Jozef Síkela bude aktivně usilovat. Umožní mu totiž promlouvat do souvisejících oblastí jako klima (strategické suroviny), migrace nebo obchod. Předpoklady na to má, ale je to jen na něm.

14. 11. 2024
Ptá se: Petr P.

Dobrý den. Jak byste zhodnotil desetileté působení Věry Jourové ve funkci české eurokomisařky? A jak na ni nahlížejí v Bruselu? Dokázala něco změnit?

Odpovídá: Viktor Daněk

Dobrý den, Věra Jourová narážela na začátku v Česku na podceňování kvůli přidělení nechtěného portfolia justice a ochrany spotřebitele. Myslím si ale, že skeptiky rychle vyvedla z omylu. Vyboxovala si v Bruselu celkem rychle dost velký vliv. V oblasti ochrany práv spotřebitelů na internetu se stala klíčovým hráčem, který pomohl dost zásadně proměnit dosavadní přístup k online platformám - vidět je to všude kolem nás a není náhoda, že leží v žaludku třeba Elonu Muskovi. Koho jiného z Česka zná? A dařilo se jí také vliv promítat i do oblastí, které v portfoliu přímo neměla, jako je třeba energetika. Neměla to přitom jednoduché. Kvůli migraci, ochraně právního státu a dalším sporným tématům si nadělala dost nepřátel. Jsem zvědavý, jak bude vypadat její hodnocení v Česku, až po deseti letech v Komisi skončí.

14. 11. 2024
Ptá se: Anežka

Dobrý večer. Nemám dotaz na Síkelu, ale spíše na jinou kandidátku na eurokomisařku, a to na Martu Kos. Skoro polovina jejího grilování na pozici komisařky pro rozšiřování EU se týkala Ukrajiny. Kosová přitom řekla, že Ukrajinu by ráda brzy viděla v EU. Kromě Ukrajiny je ve vyjednávací procesu dalších osm zemí, nepočítám Kosovo. Moje otázka na vás zní, je podle vás pravděpodobné, že se EU během následujícího volebního období budoucí Evropské komise znovu rozšíří? Jak moc pravděpodobné je, že mezi novými členskými státy se v příštích pěti letech objeví i Ukrajina? Nebo se bavíme o delším časovém horizontu?Přiznávám, že si neumím představit, že by do EU vstoupila země, která je ve válce, a mám z toho dost obavy. Celý ten proces přijetí Ukrajiny do EU v tuto chvíli ale vnímám spíš ze symbolického hlediska, jak ukázat Rusku, na čí straně stojíme. Jak to vidíte vy? A jak vnímáte vystoupení Marty Kos v Evropském parlamentu?

Odpovídá: Viktor Daněk

Dobrý den, Anežko. S vašim pohledem souzním. Obávám se, že EU doplácí na to, že přístupový proces řada zemí v minulosti nebrala dost vážně a na dlouhá léta fakticky zamrznul. Ve státech západního Balkánu, z nichž některé čekají prakticky 20 let, to vedlo k hluboké frustraci. Ruská invaze na Ukrajinu to změnila. Možná, že v příštích letech nějaké menší rozšíření uvidíme, poměrně daleko je třeba Černá Hora. Rozhodně bych si ale nevsadil na to, že do konce dekády zažijeme podobně velké rozšíření jako v roce 2004 nebo že by do EU vstoupila Ukrajina. Její vstup do EU bude vyžadovat monumentální úsilí všech zúčastněných, i nás. Naše verbální podpora rozšíření podle mého názoru není dostatečně kredibilní, když se neúčastníme důležitých politických jednání v Evropě o tom, jak EU na rozšíření připravit a zefektivnit.
Co se grilování Marty Kos týče, považovaná byla za kandidátku na zamítnutí, mj. kvůli jejímu lavírování směrem k Rusku, ale bylo vidět, že se připravovala a nakonec taky prošla. S hodnocením bych ale počkal, až ji uvidíme ve funkci.

14. 11. 2024
Ptá se: M.S.

Zdravím a díky za váš čas.
Velvyslankyně Hrdá tady na serveru nedávno uvedla, že nechápe nespokojené hlasy kvůli Síkelovu portfoliu a že Česko ani lépe dopadnout nemohlo. Podle ní jde o nejsilnější portfolio, které Česko fakt mělo. Souhlasíte s ní? Bylo opravdu scestné si myslet, že by Česko mohlo získat třeba energetiku? A dohrabeme se k takové pozici vůbec někdy?
Trochu mě nadzvedlo její tvrzení, že třeba tu energetiku bychom vzhledem k novým kontraktům na jaderné elektrárny fakt dostat nemohli...

Odpovídá: Viktor Daněk

Dobrý den, osobně si nemyslím, že pocházet z jaderného státu znamená automaticky stopku k získání tohoto portfolia. Pokud jde o využívání jádra, mezi členskými státy je to více méně plichta. Debatu o budoucnosti jádra si státy jako Francie nebo Česko docela úspěšně vyboxovaly. Myslím si, že Česko mohlo dosáhnout na vlivnější portfolio, jen nemělo v ruce dost silné politické karty. Nespokojenost ale není na místě. Za prvé v mezinárodním partnerství vidím celkem velký potenciál. A za druhé význam porfolia přeceňujeme. Komise je kolektivní orgán. Komisař není nad svým portfoliem suverénem s právem veta. Vliv mají ti, kteří si umí své názory prosadit a jsou slyšet.

14. 11. 2024
Ptá se: Marie Marná

V podcastu jste tu někdy po volbách prohlásil, že v evropských volbách Češi rádi riskují, protože pořád Evropskou unii nebereme vážně. Ale co s tím? Když vidím, jak si USA znovu zvolili Trumpa, my máme v Bruselu například Turka apod., tak si říkám, co dělá EU pro to, aby lidi probrala? A lze to vůbec Čechům vyčítat? Je tenhle přístup - nebereme to vážně - blízký i jinému národu v EU?

Odpovídá: Viktor Daněk

Dobrý den, paní Marná. Podobní Čechům v tom byli svého času Britové. Nemyslím si, že je to dobrá taktika. Pokud v EU už jednou jsme, nemáme jinou racionální alternativu, než se s tím naučit pracovat a brát členství vážně. Když dobrovolně stojíme opodál a sami se vylučujeme z debat, míjíme příležitost aktivněji spoluutvářet osud Evropy, tedy i nás.

Ale abych byl fér, kritika by měla mířit i opačným směrem. Rozumím frustraci velké skupiny středoevropských voličů. Když se podívají na priority Evropské komise, musí mít pocit, že jejich názory EU vůbec "neposlouchá". Na druhou stranu Ursula von der Leyenová a její Komise vycházela středoevropskému pohledu dost vstříc i v citlivých oblastech jako migrace nebo jaderná energetika. Nestalo se to samo, musíme to umět odpracovat. A přemýšlet bychom měli i o tom, proč se názory ve střední Evropě často tolik liší od většiny mezi členskými státy i mezi europoslanci.

14. 11. 2024
Ptá se: Tomáš

Dobrý den.
Můžeme od nové Evropské komise čekat nějaké výraznější změny? Kdo z nových eurokomisařů podle vás stojí za bližší pohled?
Díky!

Odpovídá: Viktor Daněk

Dobrý den
Stále zřetelněji se ukazuje, že nastavená směr, například v klimatické politice, se příliš měnit nebude. Ursula von der Leyenová v kampani sice obrat slibovala, ale neumožňuje to politická realita. V Evropském parlamentu matematicky nevychází jiná spolehlivá hlasovací většina, než ta opřená o socialisty a zelené. Přesto se politické priority mění. Důraz na konkurenceschopnost a ekonomickou odolnost bude nyní stěžejní. Je to příležitost pro Česko, odstraňování bariér pro firmy na společném trhu, energetika apod., to jsou "naše" stěžejní témata a v Bruselu je nyní hlad po nápadech, jak na to. Využijme toho a přijďme s nimi.

14. 11. 2024
Ptá se: Patricie

Jak velkou roli hraje evropský parlament v prioritách příští Evropské komise. Probíhají nějaké výměnné obchody s europoslanci třeba už při grilování kandidátů na eurokomisaře? Schválíme, pokud.....

Odpovídá: Viktor Daněk

Dobrý den, Evropský parlament hraje stěžejní funkci. Troufám si říci, že daleko větší, než si bohužel často v Česku připouštíme. Evropská komise nemůže vzniknout bez posvěcení většinou hlasů v parlamentu. Priority Komise se tak logicky nemohou míjet s názory většiny parlamentu, naopak je musí odrážet. Pokud proto například hledáme odpověď na otázku, proč minulá Evropská komise tolik tlačila na klimatickou politiku, tak odpověď je, protože si to přála většina mezi europoslanci (ale i členskými státy). Na druhou stranu si Komise snaží ubránit svou institucionální autonomii. Nominanti na komisaře se proto snaží při grilování vyhnout tomu, že se zaváží ke konkrétním krokům. Odpovědi bývají často "nijaké" proto, aby si ponechali manévrovací prostor. Ignorovat europoslance si ale dovolit nemohou.

14. 11. 2024
Ptá se: vašek tenkratů

Chtěl bych se zeptat jak bude postupovat váš úřad potažmo evropská komise až skončí válka na Ukrajině s Ukrajinci co se nachází na území Evropské unie dle platné legislativy jim by neměl být přiřknut status uprchlíka pokud jim nebude hrozit nebezpečí v zemi od kud přišli.Můj dotaz pline z negativní zkušenosti agresivních opilců z řad Ukrajinců mé okolí bude velice rádo když se zbaví těchto negativních vlivu.

Odpovídá: Viktor Daněk

Dobrý den, vaše zkušenosti mě mrzí, já je ale mám naopak pozitivní a jsem rád, že Češi zvládli napadené zemi i takto pomoct a byl bych rád, kdybychom v tom pokračovali. Nechci, aby to vyznělo cynicky, ale myslím si, že by Česko mohlo na Ukrajincích také vydělat. Firmám zoufale chybí pracovní síla a kvůli stárnutí populace to bude už jenom horší a ohrožuje to naši ekonomiku. Ukrajinci jsou nám kulturně i jazykově blízcí a mohli by nám pomoct. Už nyní českému státu víc přispívají než z něj těží. Jaký bude jejich budoucí status, nicméně nevím. O dalším prodloužení dočasné ochrany se brzy bude vést důležitá evropská diskuze.

14. 11. 2024
Ptá se: Jáchym Vrecion

Dobrý den, může Jozef Síkela ve své misi uspět, když se chová extrémně proizraelsky, což je pro státy globálního jihu něco jako červený hadr na býka? Zahalování se do izraelské vlajky, extrémistická pozice Fialovy vlády k dění na Blízkém východě, to už je výrazný hendikep ne? Když byl ještě ministrem průmyslu, tak Saudové s ním zrušili jednání nebude toto na denní bázi?

Odpovídá: Viktor Daněk

Dobrý den, souhlasím, že silně proizraelské názory Jozefa Síkely potenciálně mohou být pro řadu zemí překážkou. Na druhou stranu při hearingu v Evropském parlamentu je europoslanci za důležité nepovažovali, to se mi zdá zajímavé. Těžko předvídat, ale pokud bude Jozef Síkela vystupovat jako evropský, nikoli už jen český politik, a zatím tak činí, může to zvládnout.

Vážení čtenáři, tímto se s vámi loučím. Děkuji všem za položené otázky a omlouvám se těm, kterým jsem odpovědět už nestihl. Mějte se fajn a sledujte, co se v Evropě děje, je to důležité.

14. 11. 2024
Ptá se: Franta Cerha

Jak se stalo, že nám Fico vyfoukl prestižní post eurokomisaře pro obchod? Pořád slyšíme, že se s Ficem nikdo nebaví, cordon sanitaire, jaká je to ostuda a pak dosáhne lepšího výsledku než novináři opěvovaný Fiala. Kde udělal Pojar chybu?

Odpovídá: Viktor Daněk

Dobrý den. Smer Roberta Fica v cordon sanitaire není. Máte pravdu, že má momentálně s Evropskou komisí i tak velmi složité vztahy. Já si myslím, že v tomto případě daleko větší roli hrála osobní vazba a dlouholetá důvěra mezi von der Leyen a Marošem Šefčovičem. Dát mu stěžejní portfolio mezinárodního obchodu pro ni znamenalo možnost spolehnout se na jeho zkušenosti a navíc ještě potěšit socialistickou frakci, jejichž hlasy nezbytně potřebovala.
Myslím si, že Česko žádnou chybu neudělalo, naopak postupovalo téměř učebnicově. Doplatilo ale na to, že české hlasy von der Leyenová příliš nepotřebovala. Za to, že se Češi postupně stahují ze středových frakcí, na kterých většina stojí, si bohužel můžeme sami.

14. 11. 2024
Ptá se: Šimon Ehrlich

Jak hodnotíte výkon Jozefa Síkely během hearingu? Osobně mi přišlo, že v tématech rozvojové pomoci, dohody s Rwandou a lidských práv byl velmi slabý, nejistý, odpovídal hodně obecně a bylo vidět, že se v problematice neorientuje.

Odpovídá: Viktor Daněk

Dobrý den, byly tam sice slabší momenty jako ta Rwanda, ale můj dojem je takový, že se v problematice naopak velmi rychle zorientoval. Myslím si, že není v lidských silách se během dvou měsíců naučit tématu s takto širokým záběrem nasát do nejmenších detailů. Po komisaři se to ani nechce, má udávat hlavní politický směr, nikoli dělat mikromanagement. Obecnost odpovědí přičítám spíše celkem běžné taktice - k ničemu se příliš předem nezavázat a ponechat si manévrovací prostor.

14. 11. 2024
Ptá se: Jakub Kajzler

Dobrý den, mohl byste prosím pravdivě popsat frakci ECR? Moc se o ní v Česku nemluví, ale rumunská strana AUR nebo strana Řecké řešení jsou z mého pohledu otevření fašisté a kolaboranti s Putinem. Co dělá ODS v jednom klubu s takovými extrémisty? Výroky představitelů těchto stran k Ukrajině jsou daleko za tím, co u nás hlásá SPD!

Odpovídá: Viktor Daněk

Dobrý den, nevím, na jaké konkrétní výroky teď narážíte. Je pravda, že ve frakci ECR jsou zastoupeny i dosti malé a poměrně obskurní strany, ale jsou tam spíš do počtu. Vliv tam v minulosti měli hlavně britští konzervativci, později polská PiS a momentálně jsou to Bratři Itálie. Nálepkování celé frakce krajní pravicí, jako to dělají socialisté, podle mě není na místě. Na druhou stranu je na místě se zamyslet nad tím, jakou další budoucnost frakce má. Záměr, se kterým kdysi vznikla, totiž znovu nenaplnila. Není součástí hlasovací většiny a nemůže své politické priority prosazovat tak, jak doufala. Česko už nemá premiérskou stranu, která by byla součástí evropského mainstreamu. Ukazuje se to jako handicap.

14. 11. 2024
Ptá se: Michal Chládek

Dobrý den, je pravda, že Jozef Síkela má velmi špatné vztahy s šéfkou komise UvdL už z časů českého předsednictví a i proto jsme získali tak slabé portfolio? Udělal premiér Fiala chybu, že nenominoval ženu? Dosáhla by například Věra Jourová nebo Dita Charanzová na silnější portfolio než rozvojová pomoc?

Odpovídá: Viktor Daněk

Dobrý den, o špatných vztazích jsem nikdy neslyšel. Pokud vím, tak UvdL s Jozefem Síkelou do přímého kontaktu před jeho nominací ani do přímého kontaktu snad nikdy nebo skoro nikdy nepřišla. Česko zradila spíš politika. Na papíře jsme udělali vše správně, von der Leyenová musela ale ustupovat těm, na jejichž hlasech v europarlamentu vznik Komise závisí a to ty české moc nejsou.

14. 11. 2024
Ptá se: Libor Grulich

Dobrý den, zajímalo by mě, jestli měla podle vás kolem sebe pani Jourová těžké váhy, co měly respekt. Jak je to důležité?

Odpovídá: Viktor Daněk

Dobrý den, Věra Jourová se obklopila týmem lidí, které považuju za velmi schopné a respektované. Svědčí o tom to, že z něj mnozí odešli nebo odcházejí do dalších významných funkcí v ČR i v EU, což rozhodně není automatické.

14. 11. 2024
Ptá se: Kačka Lodrová

Dobrý den, jak vnímáte nominaci Kaji Kallas na "ministryni zahraničí EU"? Vzhledem k tomu, že globálně je tématem číslo 1 Čína a na druhém místě pak Blízký východ, není chyba tam mít někoho, kdo naopak vychází z toho, že prioritou je Ukrajina? Co z její agendy zbyde až Trump domluví příměří za dočasnou ztrátu území? Bude ochotná podobný deal podpořit?

Odpovídá: Viktor Daněk

Dobrý den, děkuji vám za váš názor. Máte pravdu, že se pozornost zejména Spojených států přesouvá dlouhodobě hlavně do Číny. Já ale považuju výběr Kaji Kallas za naprosto excelentní. EU se musí naučit více starat sama o sebe a proměnit se v geopolitického hráče. Kallasová patří mezi jestřáby a bude se tím dosti odlišovat od svých předchůdců, včetně velmi slabého Josepa Borella. Je to dávno na čase. Nesdílím váš optimismus, že by rychlé příměří na Ukrajině znamenalo, že je hotovo a můžeme si oddechnout. Patřím k těm, kteří jsou přesvědčení v pravý opak. Rychlé příměří konfliktu, který bublal dvacet let a deset let má ozbrojenou formu, není možné vyřešit za pár dnů nebo týdnů. Pokud by Trump Ukrajinu donutil k rychlému příměří, můžete se spolehnout, že to Rusko využije jako čas na přípravu k dalším imperiálním ambicím. Vladimir Putin má vizi obnovy někdejšího sovětského vlivu. Nevidím důvod, proč by si to měl rozmyslet. S Putinem nebo bez, Rusko nás bude trápit ještě dlouho.

14. 11. 2024
Ptá se: Lena Cohen

Dobrý den, škodí Fialově vládě, že se nekriticky zastává Izraele a blokuje společná stanoviska, která vyžadují dodržování mezinárodního práva ze strany Izraele? Jak je v EU vnímáno, že Fialova vláda podporuje válečné zločiny jako nelegální osady na Západním břehu? Nedostává se Fialova vláda v EU na okraj podobně jako Viktor Orbán se svojí nesmyslnou bezpodmínečnou podporou Izraele?

Odpovídá: Viktor Daněk

Dobrý den, je pravda, že Česko je ve své podpoře Izraele, co do míry jednoznačnosti, v názorové menšině. Většina států se snaží o vyváženější pohled, který vedle práva Izraele na sebeobranu akcentuje také přiměřenost takové reakce a dodržování humanitárního práva. V neformálních diskuzích s diplomaty jiných členských zemí občas narážím na zdvižená obočí a otázky, kam se poděl tradiční český důraz na lidská práva. Na druhou stranu je český postup dlouhodobě konzistentní, předvídatelný, čitelný a respektovaný. A Izraelem pochopitelně vysoce ceněný.

14. 11. 2024
Ptá se: Ján

Dobrý den,mnohokrát jsem slyšel,že třeba Dánové jsou mnohem úspěšnější v obsazování pozic v EU a prosazování svých zájmů Je to pravda nebo mýtus,pokud je to tak,kde jsou podle Vás příčiny. Děkuji Vám za odpověď.

Odpovídá: Viktor Daněk

Dobrý den, je to tak. Řada malých zemí patří mezi mimořádně úspěšně. Ze západu Evropy to platí o Dánech nebo Lucemburčanech. Z východního křídla třeba o státech Pobaltí. Rychle roste ale také vliv Bulharů a Rumunů. Proč to tak je? Vzali EU za svou. Nechytračí u baru, ale snaží se být na tanečním parketě vidět. Česko jako stát střední velikosti nemůže hrát prim u všeho, může si ale zvolit několik stěžejních témat a snažit se u nich stát hlavním hráčem, který má jisté místo u stolu. Ostřelovat z dálky a nenabízet vlastní řešení, je slepá ulička.

14. 11. 2024
Ptá se: Martin Burgr

Podle Euronews patří Síkelovo portfolio mezi nejslabší. Je to tak?

https://www.euronews.com/my-europe/2024/08/05/demogra-what-a-definitive-guide-to-european-commission-portfolios

Odpovídá: Viktor Daněk

Podle Politica ne
https://www.politico.eu/article/czech-crisis-manager-jozef-sikela-eu-top-global-dealmaker/

Sto lidí, sto názorů. Já bych jako klíčové použil slov potenciál. Buď ho J. Síkela využije nebo ne.

 

Právě se děje

Další zprávy