Brusel - Až polovina ojetých aut ze zahraničí má přetočený tachometr a najeto o tisíce kilometrů více, než prodejce uvádí.
Na alarmující statistiku upozornili europoslanci z výboru pro dopravu. Ve své zprávě zároveň apelovali na Evropskou komisi, aby podvodnému stáčení tachometrů zabránila. Kvůli podvodům s najetými kilometry podle nich vzniká škoda ve výši pět až devět miliard eur ročně.
"Je nepřijatelné, aby se lidé, kteří si v Evropě kupují auto, stávali oběťmi podvodů," prohlásil lucemburský europoslanec Georges Bach.
Řešení je přitom podle něj již dlouho známé, otestované a funkční. Spočívá ve vytvoření databáze a pečlivém zaznamenávání ujetých kilometrů.
"Trváme na vytvoření aktualizovaných národních databází, po vzoru nizozemského a belgického systému, kde mohou lidé ověřit najeté kilometry ještě předtím, než si auto koupí," vysvětlil Bach, který je stínovým zpravodajem zprávy europarlamentu.
Belgie a Nizozemsko vytvořily již před lety národní databáze, které obsahují záznamy o počtu ujetých kilometrů, údržbě a prohlídkách v opravnách. Díky tomu se v těchto státech počet vozů se stočenými kilometry výrazně snížil.
Celoevropská databáze
Národní databáze ale řeší problém pouze v případě, že se obchoduje s vozem uvnitř jednoho státu. Při koupi auta ze zahraničí ověřit najeté kilometry není možné.
"Studie ukazují, že největší problém je s auty z dovozu, a je proto nutná spolupráce a vzájemná výměna dat mezi všemi státy," upozornil český europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se tématem zabývá.
Pomoci podle něj může celoevropská databáze inspirovaná belgickým systémem car-pass, což také dopravní výbor Evropského parlamentu navrhuje.
Evropská databáze, která umožňuje státům EU sdílet informace o vozidlech a řidičských průkazech, již navíc existuje. Nazývá se EUCARIS a napomáhá řešit krádeže vozidel napříč EU nebo také vymáhání pokut v případě, že řidič z jednoho státu spáchá v zahraničí přestupek.
Právě v systému EUCARIS vidí europoslanci řešení. Žádají, aby bylo zaznamenávání najetých kilometrů do systému povinné.
Pomoci mohou nové technologie
Databáze by podle Zdechovského měla obsahovat i další údaje, které mohou být pro zájemce o koupi vozu rozhodující. "Návrh budu ještě připomínkovat a budu chtít, aby se do průkazek neopisoval jen počet najetých kilometrů, ale zaznamenávaly se i všechny vážnější nehody a výměny komponent," dodává český europoslanec.
Evropský parlament ve své zprávě navrhl i další řešení, které by mohlo podvod se stáčením kilometrů omezit. Počítadla kilometrů by měla být lépe chráněna před zneužitím, k čemuž mohou pomoci již existující a cenově dostupné technologie a bezpečnostní moduly.
V dlouhodobějším horizontu europoslanci navrhují potírat stáčení kilometrů pomocí technologie blockchain. Řada moderních vozidel se totiž umí připojit k internetu. Údaje z vozu by se tak automaticky mohly přenášet do přísně zabezpečené databáze.
Stáčení kilometrů jako trestný čin
V Česku má stočený kilometr zhruba 42 procent ojetin a řada vozů tak má mnohem nižší hodnotu, než za kterou je prodejci inzerují.
Ekonomické důvody však nejsou jediné, co europoslance přimělo k přijetí zprávy o stáčení kilometrů. Zdůrazňují také fakt, že vozidlo s nižším počtem kilometrů mnozí považují za bezpečnější. Podvodníci tak mohou ohrozit nejen peněženky svých zákazníků, ale i jejich zdraví.
"Tento druh podvodu je jednoduše trestný a může ohrozit životy lidí, kteří auta kupují, a také dalších účastníků dopravy. Proto požadujeme po většině členských zemí, aby manipulaci s najetými kilometry posuzovaly jako trestný čin," uvedl europoslanec Georges Bach.
V českých zákonech stáčení kilometrů mezi trestnými činy jmenováno není. Nejvyšší soud ale v roce 2014 rozhodl, že manipulaci s počítadlem kilometrů lze jako trestný čin posuzovat, a to v případě, kdy je záměrem protiprávně zvýšit kupní cenu vozidla.