Kupujete ojeté auto ze zahraničí? Připravte se na podvody, přetočený tachometr má polovina vozů

Aneta Zachová
2. 5. 2018 11:43
Kvůli podvodům s přetočenými tachometry vzniká ročně škoda až devět miliard eur. Zakročit má Brusel.
Přetáčením tachometru vznikají každým rokem škody ve výši několika miliard eur.
Přetáčením tachometru vznikají každým rokem škody ve výši několika miliard eur. | Foto: Mini

Brusel - Až polovina ojetých aut ze zahraničí má přetočený tachometr a najeto o tisíce kilometrů více, než prodejce uvádí. 

Na alarmující statistiku upozornili europoslanci z výboru pro dopravu. Ve své zprávě zároveň apelovali na Evropskou komisi, aby podvodnému stáčení tachometrů zabránila. Kvůli podvodům s najetými kilometry podle nich vzniká škoda ve výši pět až devět miliard eur ročně.

"Je nepřijatelné, aby se lidé, kteří si v Evropě kupují auto, stávali oběťmi podvodů," prohlásil lucemburský europoslanec Georges Bach.

Řešení je přitom podle něj již dlouho známé, otestované a funkční. Spočívá ve vytvoření databáze a pečlivém zaznamenávání ujetých kilometrů.

"Trváme na vytvoření aktualizovaných národních databází, po vzoru nizozemského a belgického systému, kde mohou lidé ověřit najeté kilometry ještě předtím, než si auto koupí," vysvětlil Bach, který je stínovým zpravodajem zprávy europarlamentu.

Belgie a Nizozemsko vytvořily již před lety národní databáze, které obsahují záznamy o počtu ujetých kilometrů, údržbě a prohlídkách v opravnách. Díky tomu se v těchto státech počet vozů se stočenými kilometry výrazně snížil.

Celoevropská databáze

Národní databáze ale řeší problém pouze v případě, že se obchoduje s vozem uvnitř jednoho státu. Při koupi auta ze zahraničí ověřit najeté kilometry není možné.

"Studie ukazují, že největší problém je s auty z dovozu, a je proto nutná spolupráce a vzájemná výměna dat mezi všemi státy," upozornil český europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se tématem zabývá.

Pomoci podle něj může celoevropská databáze inspirovaná belgickým systémem car-pass, což také dopravní výbor Evropského parlamentu navrhuje.

Evropská databáze, která umožňuje státům EU sdílet informace o vozidlech a řidičských průkazech, již navíc existuje. Nazývá se EUCARIS a napomáhá řešit krádeže vozidel napříč EU nebo také vymáhání pokut v případě, že řidič z jednoho státu spáchá v zahraničí přestupek.

Právě v systému EUCARIS vidí europoslanci řešení. Žádají, aby bylo zaznamenávání najetých kilometrů do systému povinné.

Pomoci mohou nové technologie

Databáze by podle Zdechovského měla obsahovat i další údaje, které mohou být pro zájemce o koupi vozu rozhodující. "Návrh budu ještě připomínkovat a budu chtít, aby se do průkazek neopisoval jen počet najetých kilometrů, ale zaznamenávaly se i všechny vážnější nehody a výměny komponent," dodává český europoslanec.

Evropský parlament ve své zprávě navrhl i další řešení, které by mohlo podvod se stáčením kilometrů omezit. Počítadla kilometrů by měla být lépe chráněna před zneužitím, k čemuž mohou pomoci již existující a cenově dostupné technologie a bezpečnostní moduly.

V dlouhodobějším horizontu europoslanci navrhují potírat stáčení kilometrů pomocí technologie blockchain. Řada moderních vozidel se totiž umí připojit k internetu. Údaje z vozu by se tak automaticky mohly přenášet do přísně zabezpečené databáze.

Stáčení kilometrů jako trestný čin

Česku má stočený kilometr zhruba 42 procent ojetin a řada vozů tak má mnohem nižší hodnotu, než za kterou je prodejci inzerují.

Ekonomické důvody však nejsou jediné, co europoslance přimělo k přijetí zprávy o stáčení kilometrů. Zdůrazňují také fakt, že vozidlo s nižším počtem kilometrů mnozí považují za bezpečnější. Podvodníci tak mohou ohrozit nejen peněženky svých zákazníků, ale i jejich zdraví.

"Tento druh podvodu je jednoduše trestný a může ohrozit životy lidí, kteří auta kupují, a také dalších účastníků dopravy. Proto požadujeme po většině členských zemí, aby manipulaci s najetými kilometry posuzovaly jako trestný čin," uvedl europoslanec Georges Bach.

V českých zákonech stáčení kilometrů mezi trestnými činy jmenováno není. Nejvyšší soud ale v roce 2014 rozhodl, že manipulaci s počítadlem kilometrů lze jako trestný čin posuzovat, a to v případě, kdy je záměrem protiprávně zvýšit kupní cenu vozidla.

 

Právě se děje

Další zprávy