Praha - Evropané kupují v průměru dvakrát více jízdních kol než automobilů. To je největší rozdíl mezi oběma dopravními prostředky od konce druhé světové války.
Rozdíl se zvyšuje s tím, jak se trendu přizpůsobují další země. Například v Itálii se loni poprvé po osmačtyřiceti letech prodalo víc bicyklů (1,65 milionu) než automobilů (1,4 milionu).
"V našich městech dochází k tiché, nenápadné revoluci na dvou kolech. Je to boom bicyklů, používaných pro každodenní dopravu," řekl agentuře UPI náměstek italského ministra dopravy Erasmo D'Angelis.
Počet prodaných jízdních kol převýšil počet prodaných automobilů i ve Španělsku, v Německu se mezi roky 2002 a 2011 zvýšil počet bicyklů o padesát procent.
Loni se v Německu prodalo 3,96 milionu kol a 3,08 milionu aut.
Výrazný nárůst cyklistů v ulicích v posledních letech hlásí i Londýn a Dublin. Největší rozdíl mezi pořízenými bicykly a automobily je ve východních členských zemích Evropské unie. V Litvě, Řecku a Rumunsku.
Kde hledat důvody? Zřejmě v ekonomické recesi (krize učinila pro mnoho Evropanů nová auta drahou záležitostí) a lepší infrastruktuře pro cyklisty (více stezek).
Česká republika v tomto směru jde s evropským trendem. V roce 2012 se prodalo v zemi 179 tisíc nových automobilů, zatímco jízdních kol více než 350 tisíc.
Podle údajů Evropské asociace výrobců jízdních kol COLIPED si auta nad bicykly udržují převahu už pouze v Belgii a Lucembursku.