Černá díra? Ročně se nenávratně ztratí milion zavazadel

Roman Gazdík
17. 3. 2009 12:20
Dalších více než 42 milionů se jich dle ochránců práv pasažérů zatoulá
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Londýn - Aerolinkám se v roce 2007 zatoulalo přes 42 milionů zavazadel, více než jeden milion z nich už jejich majitelé nikdy nespatřili. Hovoří o tom zpráva britské organizace Sdružení uživatelů leteckého provozu (AUC), která poukazuje také na to, že se problém neustále zhoršuje.

V roce 2005 vykázaly aerolinky problémy s 30 miliony zavazadel, o rok později to již bylo 34 milionů. Letecká doprava podle odhadů i nadále poroste a během příštích deseti let se tak podle AUC může tento počet zdvojnásobit na 70 milionů ročně.

V roce 2007 se zatoulalo zavazadlo každému dvoutisícímu pasažérovi.

Dva kusy místo jednoho

Vedle potíží s pozdním doručováním si organizace bojující za práva pasažérů všímá také nedostatků v tom, jak cestující letecké společnosti za způsobené svízele kompenzují. To se děje údajně "až příliš často".

Obvyklý hříšník Ryanair
Obvyklý hříšník Ryanair | Foto: Aktuálně.cz

Figuruje zde zejména obvyklý průšvihář Ryanair, který cestujícím dává standardně patnáct liber (430 korun), ať už postrádali své věci jakkoli dlouho. Pouhých patnáct liber irský Ryanair nabídl rovněž jistému kytaristovi, jehož nástroj dorazil do cíle ve dvou kusech. Po intervenci AUC zvýšil nabídku na 754 liber (22 tisíc korun). Původní cena však byla více než dvojnásobná.

"Pokud dojde k pochybění, měly by to aerolinky pasažérům spravedlivě vynahradit. Příliš často se tak u ztracených zavazadel neděje, protože cestující nedisponují účtenkami za věci ve svých kufrech nebo protože společnost bere v úvahu znehodnocení těchto předmětů (od doby, kdy byly zakoupeny - pozn. red.)," citoval britský list Independent předsedkyni AUC Tinu Tietjenovou.

Bez kartáčku

Problémem je i nedostatečná kompenzace při zpoždění zavazadel. Pasažéři přijdou o předměty denní potřeby, často následuje zkažená dovolená a cestující musí nejprve přinést účtenky za nutné věci, které si zakoupil, a teprve pak mu je aerolinka proplatí.

AUC si všímá toho, že některé letecké společnosti svůj přístup „velmi zlepšily", údajně to však pořád není dostatečné.

 

Právě se děje

před 36 minutami

Praha najímá manažery Krupauera a Grosse pro přípravu koncertního sálu

Pražský magistrát uzavře manažerskou smlouvu se dvěma externími členy komise pro stavbu koncertního sálu na Vltavské, architektem Martinem Krupauerem a Martinem Grossem, který vlastní produkční společnost a zároveň je spoluzakladatelem Spolku pro výstavbu nového koncertního sálu v Praze. Do 30. června 2021 budou připravovat projekt, pro nějž nyní vzniká studie proveditelnosti. Manažeři mají pobírat odměnu 1600 korun za hodinu, součástí jejich práce budou studijní cesty kvůli sběru informací o obdobných stavbách. Celková cena za služby obou manažerů nepřesáhne dva miliony korun.

Praha chce na podobu nové filharmonie vypsat architektonickou soutěž, konkrétní rozhodnutí o stavbě padne na základě výsledků studie proveditelnosti. Zastupitelé nedávno schválili pořízení změny územního plánu. Stavba koncertního domu se sálem pro zhruba 2000 posluchačů by podle dřívějších odhadů měla stát přibližně čtyři miliardy korun, přesnější odhad vzejde ze studie. Budova filharmonie by mohla stát v roce 2032.

Zdroj: ČTK
Další zprávy