Berlínské čekání na letiště se protáhne

Martin Novák Martin Novák
9. 2. 2006 15:00
Berlín - Německá metropole je sice od sjednocení v roce 1990 zdaleka největším městem země, ale stav jejích letišť tomu rozhodně neodpovídá.
Berlín zoufale potřebuje nové letiště, chátrající Schönefeld je ostudou města.
Berlín zoufale potřebuje nové letiště, chátrající Schönefeld je ostudou města. | Foto: Aktuálně.cz

Berlín šestnáct let po pádu zdi stále čeká na velký vzdušný přístav, který by korespondoval s významem města.

Čekat musejí Berlíňané dál.

Až tento týden totiž začal Federální administrativní soud v Lipsku projednávat několik tisíc připomínek, které mu občané a organizace adresovali k plánované stavbě nového letiště.

Lidé se bojí znečištění a hluku

Pokud vše dobře dopadne, soud povolí výstavbu letiště Berlin-Brandenburg za dvě miliardy eur v druhé polovině roku.

I tak se metropole dočká nejdříve v roce 2011, ačkoliv podle původních představ měly letouny přistávat na novém letišti už příští rok.

Mezi nejčastější důvody protestů proti stavbě figurují obavy o životní prostředí a strach z nadměrného hluku.

Současný stav je tristní. Ve městě jsou tři menší a zastaralá letiště Tegel, Tempelhof a Schönefeld.

I když se sečtou počty pasažérů všech tří dohromady, zůstává Berlín v Německu až na čtvrtém místě za Frankfurtem, Mnichovem a Düsseldorfem.

Ekonomové a byznysmeni tvrdí, že bez nového pořádného letiště nepřitáhne metropole investice a nebude šance na její hospodářský růst.

Ožije hlavní letiště někdejší NDR

Tegel a Tempelhof na západě města nemají perspektivu rozvoje, protože leží uprostřed zástavby. Nové superletiště tak vznikne rozšířením a modernizací Schönefeldu, kdysi hlavního vzdušného přístavu zaniklé NDR.

Přípravné prace už začaly. Obyvatelé dvou přilehlých vesnic byli po finanční kompenzaci vystěhováni a archeologové prozkoumali, zda pod zemí nejsou důležité památky.

Loni v dubnu ale soud další stavbu zastavil až do projednání všech stížností.

Berlin-Brandenburg, pro které se vžila v médiích zkratka BBI, však provázejí problémy od samého počátku. Před šesti lety zvítězil v tendru na přestavbu Schönefeldu koncern Hochtief, ale soud soutěž zrušil kvůli podezření z manipulace.

Infobox

NEJVYTÍŽENĚJŠÍ LETIŠTĚ V EVROPSKÉ UNII:

(dle počtu odbavených pasažérů v milionech za rok 2004)

  • Londýn-Heathrow  -- 67
  • Frankfurt -- 51
  • Paříž-Charles de Gaulle -- 51
  • Amsterodam-Schiphol -- 43
  • Madrid-Barajas -- 38
  • Londýn-Gatwick -- 31
  • Řím-Fiumicino -- 31
  • Mnichov-F.-J.Strauss -- 27

Kontrakt tak získala konkurenční společnost IVG Holding, ale proti tomu se zase úspěšně odvolal Hochtief.

Nakonec se obě velké firmy dohodly na kompromisu a letiště postaví společně. Až k tomu dostanou od úřadů povolení...

Plány jsu velkolepé, ale zatím se jen čeká

Budoucími prostory BBI by mělo podle představ projektantů projít ročně až 40 miliónů pasažérů, což by ho katapultovalo mezi nejvytíženější evropská letiště.

Přistávací dráha bude přizpůsobena i novým obřím strojům Airbus A380. Z odbavovací haly má jezdit do centra Berlína rychlovlak a vést několikaproudová nová dálnice.

Zbývá jediná otázka, kterou si Berlíňané kladou už několik let: Kdy to bude?#reklama

 

Právě se děje

Další zprávy