Mrtví z války, kterou vede Rusko proti Ukrajině, zničená ukrajinská města a zdevastovaná krajina, jež se stala bojištěm, nejsou vidět pouhým okem přes mraky. Francouzští vojenští technici monitorující obrazovky, na kterých se během nečinnosti zobrazuje varování "tajné", mají ale mnohem pronikavější pohled.
S výkonným radarem na trupu, který se otočí šestkrát za minutu, a trupem vyplněným sledovacím zařízením, dokáže letadlo zaznamenat starty raket, letecké bombardování a další aktivity v konfliktu.
Vzhledem k tomu, že se blíží druhé výročí vpádu ruských vojsk na Ukrajinu z 24. února 2022 získala agentura AP vzácný přístup na palubu letadla označeného anglickou zkratkou AWACS, vytvořenou ze slov Airborne Warning and Control System. S 26 členy posádky a novinářem na palubě se stroj vydal ze střední Francie na desetihodinovou průzkumnou misi do rumunského vzdušného prostoru a zpět, přičemž elektronickýma očima sledoval jižní Ukrajinu a Černé moře, včetně Ruskem okupovaného ukrajinského poloostrova Krym.
Letadlo s hrdým galským kohoutem na ocasní ploše kroužilo na autopilota ve výšce deset kilometrů a poskytovalo v reálném čase zpravodajské poznatky velitelům na zemi.
Mise těchto strojů, kterou piloti podnikají na východním křídle Severoatlantické aliance, vytyčila nepřekročitelnou čáru na evropském nebi.
Cílem je odstrašení
Trvalá přítomnost letadla vysoko nad východním Rumunskem, odkud stroj vidí na ruské síly a také pro ně je viditelný, ukazuje, jak intenzivně NATO dohlíží na své hranice a na Rusko. Akce také vypovídá o tom, že NATO, které má 31 členských států, je připraveno v případě potřeby zasáhnout, pokud by hrozilo, že se ruská agrese rozšíří mimo Ukrajinu.
Pravidelné pozorovací lety, spolu s patrolami stíhaček, pozemními radary, raketovými bateriemi a další technikou, kterou má NATO k dispozici, tvoří to, co velitel francouzské eskadry AWACS označil za "štít" proti jakémukoli potenciálnímu průniku.
"Konečným cílem je samozřejmě odstrašení, aby nevypukl žádný konflikt," řekl velitel, podplukovník Richard, kterého AP směla stejně jako jiné francouzské vojáky uvést pouze hodností a křestním jménem.
"Musíme ukázat, že máme štít, ukázat ostatním zemím, že NATO znamená kolektivní obranu," pokračoval. "Máme schopnost vše zjistit. Nejsme tu kvůli konfliktu. Jsme tu, abychom ukázali, že jsme přítomni a připraveni," dodal.
Čtyři francouzské letouny AWACS patří mezi průzkumná letadla a bezpilotní letouny, které shromažďují informace pro NATO a jeho členské státy.
Francouzský AWACS typu E-3F se svými charakteristickými černobílými radarovými kopulemi podle podplukovníka Richarda "dohlédne" stovky kilometrů daleko, dalšímu upřesnění se vyhnul.
Letouny E-3 jsou upravené stroje Boeing 707. Tento původně civilní dopravní letoun poprvé vzlétl v roce 1957, ale před jedenácti lety přestal komerčně přepravovat cestující.
Sledování oblasti o velikosti Polska
Zatímco letadlo kroužilo a sledovalo okolí, posádka odhalila vzdálený ruský letoun včasného varování letící nad Azovským mořem, mnoho stovek kilometrů daleko. Ruský letoun patrně také zjistil přítomnost francouzského letadla AWACS, protože senzory nainstalované na trupu zachytily signály ruského radaru.
"Víme, že nás vidí, a oni vědí, že my vidíme je. Dá se říct, že je to jistý druh dialogu," poznamenal druhý pilot, major Romain.
NATO má také vlastní flotilu 14 letounů AWACS, rovněž typu E-3. Podle aliance mohou stroje odhalit nízko letící cíle na vzdálenost až 400 kilometrů, v případě vysoko letících cílů ještě o dalších 120 kilometrů dál. Jeden AWACS údajně dokáže sledovat oblast o velikosti Polska a tři mohou pokrýt celou střední Evropu.
Francouzské stroje AWACS, schopné dvanáctihodinových letů bez doplňování paliva, se neomezují pouze na mise pro NATO. Očekává se, že budou nasazeny v rámci rozsáhlé operace zajišťující bezpečnost pro olympijské hry v Paříži. Mohou svými radary obstarat to, co podplukovník Richard nazval "pohledem božího oka".
Obzvláště schopná špionážní letadla
Ruští piloti občas dávali najevo, že se jim nelíbí, když je někdo sleduje. V roce 2022 vypustila jejich stíhačka raketu poblíž britského průzkumného letounu RC-135 Rivet Joint, který letěl nad mezinárodními vodami Černého moře, uvedla londýnská vláda. Americká vláda zveřejnila v březnu 2023 záběry ruské stíhačky, která vypustila palivo na průzkumný dron letectva USA. Dron se zřítil do Černého moře.
Letouny Rivet Joint jsou obzvláště schopná špionážní letadla a Rusové "opravdu nenávidí" jejich schopnost monitorovat válku proti Ukrajině, uvedl Justin Bronk z londýnského analytického střediska Royal United Services Institute.
Kromě shromažďování zpravodajských informací v reálném čase, které by teoreticky mohly sdílet s ukrajinskými partnery, letadla poskytují "fantastický pohled na to, jak ruské síly skutečně fungují ve skutečné válce", řekl Bronk v telefonickém rozhovoru. "Samozřejmě, že Rusové zuří," dodal.
NATO také vysílá stíhačky, aby zachytily ruské lety. Uvádí se, že spojenecká letadla v roce 2022 podnikla více než 500 vzletů, aby zachytila ruská letadla, která se odvážila blízko ke vzdušnému prostoru NATO. V roce 2023 počet takových vzletů podle aliance klesl na více než 300.
Pokles lze částečně vysvětlit posílením ukrajinské protivzdušné obrany; hrozba sestřelení zjevně učinila ruské piloty opatrnějšími. NATO také loni zaznamenalo menší počet pilotovaných ruských letů nad západní částí Černého moře. NATO tvrdí, že převážná část vzdušných setkání mezi letouny NATO a Ruska byla bezpečná a profesionální a že ruské stroje se jen zřídka a krátkodobě dopustily narušení vzdušného prostoru aliance.
Na palubě francouzského letounu druhý pilot uvedl, že ruská letadla už dlouho "nezachytila" francouzský AWACS. Pokud by se tak stalo, francouzští piloti se pokusí zmírnit jakékoli napětí. "Naše rozkazy znějí, že máme zůstat pasivní. Civilně řečeno - slušní," řekl major Romain.