New York - Sportem ku zdraví. Staré heslo nyní razí i obchodní řetězce v Americe, které pro své zákazníky vytvořili speciální programy, díky nimž mohou lidé provozovat v nákupních centrech takzvané kondiční procházky nebo dokonce i cvičení.
S takovou zimní nadílkou, jakou zažíváme letos, se nedá jít bezpečně na procházku do přírody, a tak mnozí Američané - nejen důchodového věku - končí v nákupních střediscích, kde není ani zima, ani náledí.
O staronovém koníčku Američanů informoval britský list The Daily Telegraph.
"Největší podíl mezi kondičními chodci v obchodech tvoří důchodci," řekla Sara Donovanová, autorka knihy Mall Walking Madness: Everything You Need to Know to Lose Weight and Have Fun at the Same Time (Posedlost kondiční chůzí v obchodech: Vše, co potřebujete vědět k tomu, abyste zhubli a ještě vás to bavilo).
"Tento druh pohybu je oblíbený u matek s kočárky a také, a to jsme nečekali, u rodičů, kteří vzdělávají své děti doma. Procházky v obchodech jsou pro ně něco jako hodina tělocviku," dodala.
Chůze patří mezi nejstarší kondiční cvičení. Už antický lékař Hippokrates tvrdil, že procházky jsou tou nejlepší medicínou.
I dnes odborníci doporučují chůzi těm, kteří mají problémy s nadváhou, vysokým krevním tlakem nebo kterým hrozí riziko infarktu. S kondiční chůzí v obchodech začali ve městě Stockdale v Minnesotě už v roce 1956.
Tamní lékaři svým pacientům po infarktu radili, aby v nákupním centru začali s rekonvalescenčními cviky. V obchodech hlavně z toho důvodu, že je tam sucho a není tam náledí. Minnesotské zimy bývají totiž tuhé.
"Bylo to velmi spontánní. Lidé, kteří chtěli cvičit, mířili hromadně do obchodního centra," řekla Donovanová.
"Následně začali manažeři otevírat své obchody ještě dříve," dodala. V osmdesátých letech nastal takzvaný boom nákupních center - jejich počet v USA se zmnohonásobil.
Podle Donovanové vyrazilo na zdravotní procházky do roku 2001 do osmnácti set amerických nákupních středisek okolo dvou a půl milionu lidí. Nakonec se tato zábava rozšířila i do Evropy a Asie.