Amerika má nový hit, zdravotní procházku hypermarketem

Lucie Kalivodová
30. 1. 2010 14:02
Matky s kočárky, rodiny s detmi či důchodci začali cvičit v supermarketech
Foto: Reuters

New York - Sportem ku zdraví. Staré heslo nyní razí i obchodní řetězce v Americe, které pro své zákazníky vytvořili speciální programy, díky nimž mohou lidé provozovat v nákupních centrech takzvané kondiční procházky nebo dokonce i cvičení.

S takovou zimní nadílkou, jakou zažíváme letos, se nedá jít bezpečně na procházku do přírody, a tak mnozí Američané - nejen důchodového věku - končí v nákupních střediscích, kde není ani zima, ani náledí.

O staronovém koníčku Američanů informoval britský list The Daily Telegraph.

"Největší podíl mezi kondičními chodci v obchodech tvoří důchodci," řekla Sara Donovanová, autorka knihy Mall Walking Madness: Everything You Need to Know to Lose Weight and Have Fun at the Same Time (Posedlost kondiční chůzí v obchodech: Vše, co potřebujete vědět k tomu, abyste zhubli a ještě vás to bavilo).

Foto: Reuters

"Tento druh pohybu je oblíbený u matek s kočárky a také, a to jsme nečekali, u rodičů, kteří vzdělávají své děti doma. Procházky v obchodech jsou pro ně něco jako hodina tělocviku," dodala.

Chůze patří mezi nejstarší kondiční cvičení. Už antický lékař Hippokrates tvrdil, že procházky jsou tou nejlepší medicínou.

I dnes odborníci doporučují chůzi těm, kteří mají problémy s nadváhou, vysokým krevním tlakem nebo kterým hrozí riziko infarktu. S kondiční chůzí v obchodech začali ve městě Stockdale v Minnesotě už v roce 1956.

Tamní lékaři svým pacientům po infarktu radili, aby v nákupním centru začali s rekonvalescenčními cviky. V obchodech hlavně z toho důvodu, že je tam sucho a není tam náledí. Minnesotské zimy bývají totiž tuhé.

Čtyři patra obchodů, tři patra garáží, jedno patro restaurací a barů. Máte po výplatě?
Čtyři patra obchodů, tři patra garáží, jedno patro restaurací a barů. Máte po výplatě? | Foto: Ondřej Besperát

"Bylo to velmi spontánní. Lidé, kteří chtěli cvičit, mířili hromadně do obchodního centra," řekla Donovanová.

"Následně začali manažeři otevírat své obchody ještě dříve," dodala. V osmdesátých letech nastal takzvaný boom nákupních center - jejich počet v USA se zmnohonásobil.

Podle Donovanové vyrazilo na zdravotní procházky do roku 2001 do osmnácti set amerických nákupních středisek okolo dvou a půl milionu lidí. Nakonec se tato zábava rozšířila i do Evropy a Asie.

 

Právě se děje

Další zprávy