Smartwings

Smartwings mají hodnocení potřebné pro úvěr se státní zárukou

Letecká společnost Smartwings získala od státní Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) hodnocení, které je podmínkou pro získání úvěru se státní zárukou z programu COVID Plus. O úvěru teď bude firma, do které patří také ČSA, jednat s bankami. Napsaly to dnešní Lidové noviny (LN). Firma dříve uvedla, že k přežití po zastavení letecké dopravy během pandemie koronaviru potřebuje od státu půjčku nebo garanci za úvěr kolem dvou miliard korun.

Zdroj: ČTK

Pomoc pro Smartwings už má formu: Zastřeší ji Covid Plus pro velké dopravce

Firmy z odvětví dopravy a cestovního ruchu budou moci využívat záruky v programu Covid Plus. Vláda to schválila na pondělním zasedání, informoval na Twitteru ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Čerpání v programu Covid Plus je zaměřeno na firmy s více než 250 zaměstnanci. Možná podpora se tak bude vztahovat i na leteckou společnost Smartwings.

V programu Covid Plus mohou žádat o podporu firmy s více než 250 zaměstnanci a minimálně pětinovým podílem vývozu na loňských tržbách, včetně výrobních dodávek pro jiného exportéra. Prostřednictvím komerčních bank mohou žádat o půjčky od pěti milionů do dvou miliard korun, maximální výše úvěru odpovídá 25 procentům ročního obratu společnosti. Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) garantuje 80 procent jistiny.

Na úvěr z programu Covid Plus nemají nárok firmy, které měly existenční problémy před vyhlášením nouzového stavu 12. března. Dosud jej nemohly získat ani podniky, jejichž převážná ekonomická činnost spočívá v dopravě, ubytování, cestovním ruchu a hazardu.

Zdroj: ČTK

Havlíček: Krach ČSA by pro stát znamenal finanční ztrátu a jejich převzetí jiným dopravcem kolaps

Škoda 1,2 miliardy korun, kterou by měl údajně přinést krach letecké skupiny Smartwings, vychází z analýzy ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO). Zahrnul do ní zejména ztráty ze sociálních odvodů nebo leteckých plateb. Havlíček to v úterý řekl novinářům. Vláda nyní zvažuje poskytnutí záruky letecké společnosti za až 900 milionů Kč, rozhodnout o ní chce během června.

"Chtěl jsem mít alespoň nějakou základní shodu, kolik by to stát stálo a co by krach přinesl. Okamžitě by to znamenalo, že všechny letiště by nedostaly žádné peníze. Zahrnul jsem i ztráty pro všechny sociální úřady. Ztráta 1,2 miliardy by byla okamžitá ztráta jen pro Českou republiku," řekl Havlíček. Na odvodech podle něj Smartwings v posledních pěti letech státu vyplatity kolem tří miliard korun.

Odmítl návrh, že řešením by mohlo být převzetí leteckých linek po Smartwings jiným dopravcem, například Ryanairem. "To by byl kolaps. Lokální letiště by jim musely první tři roky platit za to, že by tam přistávali. Vsadit na ně by byla sebevražda," podotkl. Havlíček dále uvedl, že Smartwings a ostatní dopravci, by měli mít možnost čerpat záruky jako jiné firmy. Zákon to totiž v současnosti dopravním firmám neumožňuje.

Zdroj: ČTK
Pokračovat