Jihlava - Policejní tým Kamion zkontroloval na Vysočině od svého vzniku kolem 250 nákladních aut. Problémy měla třetina řidičů, převážně cizinců.
Nejčastěji byli z Chorvatska, Srbska, Polska a Maďarska. "Mezi nejběžnější prohřešky patří nedodržování bezpečnostních přestávek," řekl Roman Komhäuser z dálničního oddělení ve Velkém Beranově. Po technické stránce mají auta nejčastěji potíže s osvětlením a s uvolněnými šrouby mezi rámem a nástavbou.
Tým kontroluje kamiony projíždějící Vysočinou po dálnici D1 i po silnicích I. a II. třídy. "Hlaví náplní jejich práce by měla být dálnice. Podle loňských statistik byla na dálnici každá druhá nehoda s účastí nákladního auta," uvedla policejní mluvčí Dana Čírtková.
Situace se zhoršuje. Loni bylo na Vysočině evidováno 439 nehod nákladních vozidel, o 119 víc než za rok 2009. Od začátku tohoto roku museli řidiči kamionů, hlavně zahraničních, složit kvůli prohřeškům kauci celkem milion korun, což odpovídá částce udělené za celý minulý rok, doplnila mluvčí.
Policejní tým Kamion tvoří 21 policistů, kteří pracují v sedmi skupinách. Každý den prověří i 20 nákladních aut. Setkávají se i s přetíženými auty. Kamiony z některých zemí se prý seskupují u hranic a překládají, protože při tranzitu Českem nejsou sankce za přetížení tak vysoké.
Při prověrce se auta váží, kontroluje se technický stav, tachograf a náklad. Pokud se najdou vážné technické závady, musí být auto odstaveno. Policejní tým Kamion je podle Čírtkové v Česku v takovém rozsahu ojedinělý. Před jeho vznikem kontrolovali policisté kamiony zpravidla jen spolu s mobilními jednotkami Centra služeb pro silniční dopravu.