Neznámá firma si v Ústí udělala z odtahů zlatý byznys

Radek Nohl Radek Nohl
27. 3. 2011 16:58
Jedním z majitelů neznámé firmy je i asistentka "kmotra" z ODS Patrika Oulického
Foto: Jaroslav Jiřička

Ústí nad Labem - Dopravní podnik, v jehož čele stojí politici z ODS, přestal v Ústí nad Labem odtahovat vozidla.

Podepsal smlouvu s neznámou firmou, pro niž se odtažení aut rázem stalo zlatým byznysem. Okolnosti, za nichž společnost JVK Transport zakázku získala, jsou ale nejasné.

Dopravní podnik totiž nevypsal žádné výběrové řízení. Až den po podepsání smlouvy dostala firma SPZ značku pro své odtahové auto.

Navíc JVK Transport vznikl teprve v polovině loňského roku. Sídlo má oficiálně v rodinném domě v Chlumci na Ústecku. Zvonky ani schránku tam ale nemá označenou a jedním z majitelů je Věra Kalašová, asistentka "kmotra" z ODS Patrika Oulického.

"Spolupráce s firmou je pro nás výhodná," tvrdí ředitel dopravního podniku Tomáš Kraus (ODS). Ten je společně s předsedou představenstva Liborem Turkem (ODS) pod smlouvou podepsaný.

Ústí zdražilo odtahy, pak získal zakázku soukromník

Mluvčí dopravního podniku Milan Knotek ale zdůvodnil podepsání smlouvy s firmou jinak. 

"Vozidlo, které jsme za úplatu převzali, neprošlo povinnou technickou kontrolou a je mimo provoz," prohlásil pro Aktuálně.cz Knotek. O koupi nového odtahového auta vedení dopravního podniku nepřemýšlí. Nemá prý na něj peníze.

Tady je oficiální sídlo firmy JVK Transport. Zvonek ani schránka ale není označena.
Tady je oficiální sídlo firmy JVK Transport. Zvonek ani schránka ale není označena. | Foto: Tereza Baldová

Podle smlouvy, kterou má Aktuálně.cz k dispozici, dostává společnost z každého odtahu 1740 korun. Tedy zhruba sedmdesát procent z celkové částky. "Je zarážející, kolik firma za odtah dostává," prohlásila opoziční ústecká zastupitelka Karola Haasová (TOP 09).

JVK Transport si tolik vůbec vydělat nemusel. Ústečtí radní ale těsně před komunálními volbami, tedy v době, kdy ještě měla ODS většinu, zvýšili ceny za odtah ze 1450 na 2500 korun. Ani v Praze, Brně nebo Ostravě nezaplatí lidé tolik jako v severočeské metropoli.

Politici tehdy tvrdili, že vyšší cena má sloužit jako varování nezodpovědným a sobeckým řidičům. Ti prý denně špatným parkováním zabraňují na řadě míst průjezdu sanitkám, hasičům i vozům MHD.

Firma si vydělala přes 600 tisíc

Nyní se ale ze zakázky stal spíše zlatý byznys pro soukromou firmu. Jen za první tři měsíce letošního roku vydělala přes 600 tisíc korun.

Podle ústecké městské policie JVK Transport totiž odtáhl 351 aut. A to je zhruba polovina všech odtahů za celý loňský rok. 

Řidiči kromě poplatku za odtah musí zaplatit i pokutu za přestupek. Ta se většinou pohybuje od 500 do 2000 korun. Pokud navíc nechají svoje vozidlo v areálu dopravního podniku v Předlicích, kam jsou auta odtahována, déle než jeden den, musí také uhradit "parkování" v tomto dvoře.

Spor o místo s městskou policií.
Spor o místo s městskou policií. | Foto: Ondřej Besperát

Knotek tvrdí, že smlouvu s JVK Transport podepsali také proto, že ji vlastní bývalý zaměstnanec dopravního podniku, který má s provozováním nucených odtahů potřebné zkušenosti.

"Máme v úmyslu zprovoznit stávající vozidlo, ale vzhledem k jeho stáří, technickému stavu a parametrům už nezvládne odtah těžkých vozidel, bude tak nadále fungovat spíše jako záloha," dodal Knotek.

Majitel firmy Josef Kalaš na dotazy Aktuálně.cz nereagoval.

Dopravní podnik, stoprocentně vlastněný městem, zajišťoval odtahy v Ústí nad Labem od léta loňského roku, kdy s ním magistrát podepsal pětiletou smlouvu.

 

Právě se děje

Další zprávy