Exradní zavinil smrtelnou nehodu. Vyvázl s podmínkou

ČTK ČTK
2. 2. 2012 16:28
Předchozí obdobný rozsudek zrušil Nejvyšší soud. Při nehodě zemřela mladá žena
Bývalý radní pražského magistrátu Martin Langmajer dostal podmíněný test
Bývalý radní pražského magistrátu Martin Langmajer dostal podmíněný test | Foto: ČTK

Příbram - Okresní soud v Příbrami ve čtvrtek odsoudil bývalého pražského radního Martina Langmajera (ODS) ke dvěma letům odnětí svobody s odkladem na tři roky za zavinění tragické dopravní nehody.

Exradní nesmí pět let řídit dopravní prostředek.

Při nehodě, kterou Langmajer v září 2007 zavinil, zahynula na rychlostní silnici R4 u Dobříše mladá řidička, její dcera utrpěla zranění.

Verdiktem tak soud zopakoval předchozí rozsudek, který ale zrušil Nejvyšší soud. Doplňující výpovědi dopravních expertů byly dostačující, řekla ve čtvrtek na líčení soudkyně Soňa Pavlíková.

Langmajer nejspíš mohl srážce zabránit

Při nehodě Langmajer v terénním voze zezadu narazil do Volkswagenu Polo, který řídila dvaatřicetiletá žena. Řidička na místě podlehla vážným zraněním, její šestiletá dcera vyvázla s otřesem mozku, tržnými ranami v obličeji a utrpěla psychickou újmu.

Podle znalců Volkswagen asi 20 centimetrů zasahoval do pravého jízdního pruhu a řidička se patrně chtěla vrátit do odstavného.

Podle expertizy žena jela nízkou rychlostí. Langmajer ji údajně zamýšlel objet zprava, což se nezdařilo. Levý jízdní pruh nebyl podle něho volný, projížděla jím dodávka. Podle vlastních slov měl na tempomatu nastavenu rychlost 130 kilometrů za hodinu a před nehodou brzdil.

Aleš Vémola z Ústavu soudního inženýrství v Brně ve čtvrtek uvedl, že řidička nevytvořila náhlou překážku a řidič mohl intenzivním brzděním srážce zabránit. Řidička podle něj jela rychlostí asi 15 kilometrů v hodině, rychlost střetu obou vozů byla mezi 116 a 120 kilometry v hodině.

Znalec také potvrdil předchozí posudek, v němž stálo, že stačilo mírně vyhnout vozidlo a i v pravém jízdním pruhu bylo dost místa na bezpečné objetí vozu Volkswagen. Jako předchozí znalci vycházel Vémola z faktu, že nebyla zjištěna brzdná stopa Langmajerova vozu.

I pokud by řidička vytvořila svým vozem náhlou překážku a řidič by brzdil intenzívně, došlo by dle výpočtů ke srážce v rychlosti 69 kilometrů v hodině, doplnil druhý znalec. Následky kolize by tak byly nesrovnatelně menší. Znalci současně upozornili na to, že nehoda se stala ve stoupání, které by přispělo ke zvýšení brzdného efektu. Podle nich měl řidič možnost nehodě zabránit brzděním či vyhnutí se druhému vozu.

Důkazy jsou jasné, uvedla soudkyně

Také podle státní zástupkyně je v případu další dokazování zbytečné. Odkázala k rozsudku z dubna 2009 a nechce jej měnit. Podle ní experti jasně dokázali, že Langmajer do vozu Volkswagen narazil v rychlosti kolem 122 kilometrů v hodině a že poškozený vůz byl téměř celý v odstavném pruhu.

Soudkyně při stanovení výše trestu přihlédla k tomu, že Langmajer nebyl v minulosti trestán a aktivně se snažil o finanční vyrovnání s rodinou i s pojišťovnou. Podle soudkyně se Langmajer plně nevěnoval řízení vozidla a nepřizpůsobil jeho rychlost okolním podmínkám. S ohledem na společenský status obviněného soud přihlédl i k nebezpečnosti jeho činu pro společnost.

Langmajer se proti verdiktu odvolal. Po skončení řekl novinářům, že rodině vyplatil čtyři miliony korun a od začátku se snaží o její maximální komfort. "Tolik empatie, které jsem investoval, aby byly narovnány vztahy mezi poškozenými a mnou, neinvestoval kterýkoliv účastník dopravní nehody v České republice," dodal Langmajer.

 

Právě se děje

Další zprávy