Praha - Akreditační komise (AK) na zasedání, které skončilo ve středu, neprojednávala žádost Univerzity Jana Amose Komenského (UJAK) o prodloužení akreditací učitelsky i neučitelsky zaměřeného oboru speciální pedagogika do 31. prosince 2016 na dostudování stávajících studentů.
Informovala o tom předsedkyně AK Vladimíra Dvořáková. Mluvčí UJAK Jan Červenka upozornil, že studenti tak zůstávají ve velké nejistotě. Platnost akreditací totiž byla v dubnu prodloužena jen do konce letošního září a o případném prodloužení se bude rozhodovat až v polovině září.
V žádostech o prodloužení akreditací, podaných letos 26. května, které UJAK zveřejnila na svém webu, škola žádala o zařazení k projednání na nejbližším zasedání Akreditační komise.
To se nestalo a ani to nikdo ze členů komise nenavrhl. Předsedkyně AK Vladimíra Dvořáková to v pátek zdůvodnila tím, že na škole se stále konají státnice a komise ještě nemá kompletní podklady o jejich průběhu.
"Je pochopitelné, že chtějí mít veškeré podklady, ale na druhou stranu to studenty nechává ve velké nejistotě," komentoval to ve středu Červenka v rozhovoru. Pozastavoval se také nad tím, že škola se o projednávání své žádosti až v zářijovém termínu dozvěděla z médií.
Nikdo problémy nenašel
Univerzita prý zaslala Akreditační komisi veškeré podklady, které si vyžádala pro doplnění po dubnovém zasedání. Několikasetstránkové materiály zpracovala v požadovaném termínu do 15. května.
K žádosti o prodloužení akreditace přiložila také vyjádření odborníků z hodnotícího panelu i ministerstva školství k průběhu dubnových termínů státních závěrečných zkoušek. "Neshledali při nich žádný problém," poznamenal Červenka.
Prodloužení akreditace je zásadní nejen pro současné studenty prvního ročníku magisterského studia, kteří by v případě neprodloužení akreditace nemohli pokračovat. Důležité může být také pro studenty, kteří se snaží složit státnice. Nemuseli by totiž v případě neúspěchu v prvním termínu dostat šanci na opravu.
UJAK v žádostech o prodloužení akreditace upozorňovala na význam rychlého řešení situace. Ta je nepříjemná především pro učitele, kteří si na této škole doplňují kvalifikaci.
"Stávající situace s nejasnou perspektivou má velké psychologické a potenciálně i ekonomické a profesní dopady na většinu studentů v programu Speciální pedagogika, zejména pak na studenty v oboru Speciální pedagogika - učitelství.
Navzdory svému odpovědnému přístupu a splnění všech povinností nyní již několik měsíců žijí studenti ve stresu pramenícím z obav, zda a za jakých podmínek jim bude umožněno započaté studium dokončit," uvádí škola.