Praha - Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) přepracoval projekt na zavedení turniketů v metru.
Podle studie, kterou chce podnik ve čtvrtek předložit dopravnímu výboru pražského zastupitelstva, bude projekt stát 1,49 miliardy korun.
Původně se přitom náklady odhadovaly na 3,5 miliardy korun. Podnik by si ale i při nižších investicích musel na vybudování systému vzít úvěr. Ekonomická návratnost investice se předpokládá v rozmezí čtyř až sedmi let od plného spuštění turniketů.
Podnik si slibuje zvýšení tržeb
Roční náklady na provoz turniketů by po jejich spuštění měly přesáhnout 100 milionů korun. Roční příjmy však studie předpokládá ve výši minimálně 335 milionů korun. Pokud bude město s projektem souhlasit, začal by se příští rok připravovat. Jeho budování by začalo v roce 2013, spuštění se předpokládá v roce 2015.
DPP si od turniketů slibuje zvýšení bezpečnosti a tržeb z jízdného. Mohla by se pak snížit také dotace, kterou město ročně dopravnímu podniku přiděluje.
Podle studie, kterou stejně jako u původního projektu vypracovala společnost Deloitte, se počet černých pasažérů v metru pohybuje mezi osmi a 11 procenty. V povrchové dopravě jezdí načerno 11 až 13 procent lidí.
Konec papírových jízdenek
Turnikety by měly být vybudovány ve dvou variantách - v šířce 60 cm pro běžné cestující a 100 cm pro vozíčkáře a rodiče s kočárky.
Odbavit by měly 40 lidí za minutu. V turniketech budou běžně fungovat karty opencard i SMS jízdenky. Navíc by se místo současných papírových jízdenek prodávaly takzvané bezkontaktní čipové jízdenky.