TOP 09 hledá v Praze partnera. Začíná obchod s funkcemi

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
24. 5. 2013 19:00
ČSSD chce místa v dozorčí radě DPP, dvě jsou volná po odvolání členů ODS
Sociální demokraté nejsou v zasedání v dozorčích radách nováčky.
Sociální demokraté nejsou v zasedání v dozorčích radách nováčky. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - TOP 09 pouhý den po svržení primátora Svobody a radních za ODS odvolala dva zástupce občanských demokratů v dozorčí radě dopravního podniku.

Prozatímní vládci Prahy si tak uvolnili dva posty, se kterými případně mohou obchodovat při vyjednávání o nové koalici.

Sociální demokraté, se kterými TOP 09 od čtvrtka jedná, už si o místa v dozorčí radě podniku otevřeně řekli.

"Ano, chceme do dozorčí rady dopravního podniku. Chceme, aby byly zastoupeny všechny strany, včetně opozice," řekl deníku Aktuálně.cz Miroslav Poche.

Že má jeho místo v dozorčí radě sloužit jako návnada pro nové koaliční partnery, připustil odvolaný David Vodrážka (ODS). Stejně postup TOP 09 vidí i exprimátor Bohuslav Svoboda.

"Taková místa budou samozřejmě potřebovat," řekl Svoboda.

Zkušenosti z dozorčí rady DPP má bývalý radní pro dopravu Karel Březina nebo ředitel motolské nemocnice Miloslav Ludvík a zastupitel Antonín Weinert.

Březina s Weinertem zasedali v orgánech podniku od roku 2007, tedy v době, kdy ho řídil Martin Dvořák a kdy vznikla řada dnes zpochybňovaných kontraktů.

Pravice versus levice

Kromě toho se pravicová TOP 09 se sociálními demokraty v otázkách dopravy bude shodovat jen těžko. ČSSD už sice neprosazuje někdejší volební heslo "MHD pro děti do 15 let a seniory zdarma", nechce ale ani slyšet o zdražování a dalším omezování dopravy.

"ČSSD jednoznačně odmítá záměr pravicové koalice zvyšovat jízdné, včetně možného zdražování předplacených kupónů," tvrdí Březina.

TOP 09 sice oficiálně říká, že když bude dopravní podnik šetřit jinde, zdražování lístků nebude nutné. V soukromí ale zastupitelé přiznávají, že se tomuto kroku v budoucnu možná nevyhnou.

Ambice sociálních demokratů navíc nemusejí skončit u dopravního podniku. Zastupitelé za ČSSD nejsou v rozhodování o městských firmách žádní nováčci. Před tím, než velká pražská koalice zanikla a do městských firem přišli lidé z TOP 09, seděli sociální demokraté ve všech důležitých společnostech.

Poche říká, že je v tuto chvíli předčasné bavit se o členství v orgánech dalších městských firem, zároveň ale jmenuje hned několik společností, jejichž agendě se hodlají sociální demokraté věnovat.

První z nich jsou Pražské služby. "Budeme se zajímat o Pražské služby. Bývalý pan radní Lohynský (za ODS - pozn. red.) spekuloval o zvýšení poplatků za svoz odpadu. Tomu budeme chtít určitě zabránit," uvedl Poche.

Před převratem v roce 2011 to byl právě Poche spolu s dalším politikem z ČSSD Františkem Adámkem, kdo zasedali v radě této městské firmy. Výše poplatků pro občany je ale jen jedna strana problému. Ve svozu odpadu se totiž točí velké peníze. Pražské služby vydělávají díky odpadkům ročně téměř sto milionů korun.

Výbušný tendr

Na stole přitom leží miliardový tendr na několikaletý servis v této oblasti. Že jde o výbušné politické téma, dokládá i fakt, že tendr byl jednou z příčin pádu velké koalice ČSSD a ODS. Veřejnou zakázku připravoval Karel Březina, exprimátor Svoboda ale nařídil tendr nejdříve přepracovat a následně ho ukončil bez vítěze.

Právní analýza za Březinou připravenou zadávací dokumentaci odhalila vážné chyby. Podmínky soutěže byly podle právníků nastaveny tak, že nahrávaly právě Pražským službám. V nich drží Praha majoritní podíl, o vlastníku zbytku akcií se v kuloárech spekulovalo, že je napojen na kmotry Tomáše Hrdličku a Romana Janouška.

Další firmy s městkou účastí, o kterých se mezi sociálními demokraty mluví, je Pražská plynárenská a Pražské vodohospodářské služby. V případě první se hraje například o schválení odkupu podílu za 5,4 miliardy.

 

Právě se děje

Další zprávy