Stavbou metra z Dejvické do Motola ze zabývá policie

Petr Holub
18. 10. 2013 12:00
Případ spustil dopravní incident na dálnici D 11 v před dvěma týdny.
Foto: Vojtěch Marek

Praha - Financování nového úseku metra z Dejvic do Motola se stalo předmětem zájmu detektivů z Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu.

Policisté se o stavbu metra začali zajímat minulý týden. Jedním z podnětů pro ně byl podle informací Aktuálně.cz incident na dálnici D11, který se stal předminulý pátek.

Šedá Škoda Octavia s nečitelnou poznávací značkou se v ranních hodinách pokusila vytlačit z dálnice vůz šéfa interního auditu Dopravního podniku hlavního města Prahy Lukáše Wagenknechta.

Zjištění z auditu

Právě auditoři oznámili představenstvu dopravní firmy počátkem září svá zjištění o trase Dejvická-Motol za 22,6 miliardy korun.

Jak napsal ve čtvrtek deník Insider, inženýrská firma IDS připustila na projektu, jehož investorem je pražský Dopravní podnik, 41 procent víceprací. Byly přiděleny dodavatelským firmám v čele s Metrostavem v celkem dvaadvaceti dodatcích. Auditoři prokázali, že některé vícepráce IDS převzala, i když na ně před tím nebyla podepsána smlouva a dokonce ani neproběhlo tzv. „jednací řízení bez uveřejnění", které v takových případech předepisuje zákon.

Wagenknecht připustil, že o incidentu informoval představenstvo Dopravního podniku a také policii.  „Ten případ se opravdu stal, ale o podrobnostech budu mluvit jenom s policií," odpověděl na přímý dotaz.

Policisté se pak začali zajímat také o průběh stavby.

ÚOOZ nechce šetření jakkoli komentovat a mluvčí Pavel Hanták dokonce odmítl i dotaz, jestli se případ opravdu prověřuje. "ÚOOZ je specializovaný útvar, který nesděluje informace o tom, zda se něčím zabývá či nikoliv," prohlásil Hanták.

Tři trestní paragrafy

Ze zjištění kontrol auditorů vyplývá, že se při stavbě metra Dejvická-Motol porušoval zákon o veřejných zakázkách.

Policie by tak měla prověřovat, jestli nebyly překročeny některé paragrafy trestního zákona, třeba při domlouvání víceprací s dodavateli případně při podpisu dodatků, kterým se měnily původní dodavatelské smlouvy.

Zástupci investora i stavebních firem se teoreticky mohli dostat do konfliktu s paragrafy o porušení povinností dobrého hospodáře, poškozování zájmů Evropských společenství nebo o pletichách při veřejných soutěžích.

Pokuta za manipulace

Trestní proces je přitom pouze jedním z rizik, které hrozí mimořádně nákladné stavbě metra. Ministerstvo dopravy už stavitele upozornilo, že kvůli manipulacím při veřejných soutěžích na stavební i technologickou část metra s největší pravděpodobností nebude proplaceno plných osm miliard, které na podporu stavby slíbila Evropská komise. 

„Korekce 25 procent bude uplatňována na veškeré výdaje na smlouvách, na kterých bylo zjištěno pochybení při zadání veřejné zakázky," vysvětlil ředitel odboru fondů EU Ministerstva dopravy Marek Pastucha.

Chyby přitom auditoři objevili u tendrů ke dvěma smlouvám, které tvoří drtivou většinu ceny metra - zhruba 16,9 miliard za stavební část a 4,5 miliardy za technologickou část. Kdyby tedy Dopravní podnik požádal o podporu obou problematických kontraktů, může pokuta Evropské komise překročit pět miliard. Praha tak dostane namísto osmi pouhé tři miliardy.

Stoprocentní korekce

Po zásahu Wagenknechtových auditorů není jasné, jestli Dopravní podnik vůbec o nějaké evropské dotace požádá.

Brusel totiž může na změnu projektu v rozsahu 40 % víceprací reagovat tím, že zvýší pravděpodobnou pokutu za zmanipulované soutěže ve výši 25 procent, případně vyměří stoprocentní korekci a nezaplatí nic. Úplné zrušení dotace je výjimečným zásahem, komise ale například letos úplně odmítla proplatit tréninkovou hokejovou halu v Chomutově.

Dopravní podnik zatím s reakcí na odhalené nepořádky vyčkává. „Audit není dosud dokončen, a proto není v tuto chvíli možné komentovat další navazující kroky," vysvětlil mluvčí Petr Vorlíček.

 

Právě se děje

Další zprávy