Praha - Centrem Prahy by jezdilo třikrát více cyklistů, pokud by se podařilo odstranit největší překážky na současných cyklostezkách.
Vyplývá to z letošních průzkumů občanského sdružení Oživení a Nadace Partnerství, které provedly analýzu cyklistických bariér v centru města.
Za největší komplikaci považují cyklisté chybějící trasu na Smetanově nábřeží.
"Jeden a půl tisíce cyklistů dnes projede denně v Praze po nábřeží křižovatkou před Národním divadlem, kde cyklista musí jet v plném provozu mezi kolonami aut, a nebo je nucen z důvodu obavy o svou bezpečnost uklidit se na chodník," říká ředitel Oživení Štěpán Rattay.
Přitom z průzkumu sdružení vyplývá, že při odstranění bariér by tudy chtělo jezdit až čtyřikrát více lidí.
Zájem může být trojnásobný
Vysoko na žebříčku cyklistických bariér se umístily i "obtěžující" úseky na již dříve dokončených cyklostezkách v Podolí nebo v Libni.
"Na základě provedených průzkumů a sčítání cyklistů, které Nadace Partnerství provedla již dříve na jiných místech v České republice, odhaduji, že pokud se podaří zmírnit či zcela vyrušit největší cyklistické překážky v centru města, lze očekávat, že průjezdnost této exponované lokality se skokově zvýší až na trojnásobek," komentuje současnou situaci Daniel Mourek z Nadace Partnerství.
Ambicí projektu Oživení je také hledat řešení současných potíží.
"Na základě dílčích výstupů z projektu pražských bariér jsme se rozhodli rozpracovat návrhy pro pět lokalit, u kterých po inovaci očekáváme největší přínos pro městskou cyklistiku," říká Vratislav Filler.
Necelý měsíc před komunálními volbami se tématem cyklistické dopravy v Praze zabývají také politické strany. Politici jednotně slibují investice do cyklotras, jejich lepší propojení a nová místa na parkování kol. ODS, ČSSD a KSČM navíc prosazují zavedení cyklopůjčoven.
Praha cyklistům patřit nebude
Snaha o zlepšení života v hlavním městě se tedy nedá politickým stranám upřít, ale povolební realita bude pravděpodobně o něco střízlivější.
"Cyklistický ráj z Prahy nikdy nebude. Podmínky jsou ve srovnání s jinými městy, třeba v Holandsku, nesrovnatelné," řekl například v rozhovoru pro Aktuálně.cz Zdeněk Tůma.
Exguvernér České národní banky a kandidát TOP09 na primátora Prahy sice chce voliče získat tím, že bude v kampani jezdit na kole, ale přitom rovnou přiznává, že české hlavní město není tím, kde by dal tento druh městské dopravy významněji rozvíjet.
Tůma je zároveň skeptický i k dalším používaným způsobům, jak dostat z centra města automobily.
Mýtné jeho favoritem není určitě. Spíše - a zatím neurčitě - spoléhá na vylepšení systému parkování.