Metro D: není jasný termín, fáze stavby ani finance

Domácí ČTK Domácí, ČTK
18. 3. 2011 19:37
Vedení Prahy chce "déčko" začít budovat už do konce volebního období
Metro D má vypadat zcela jinak: napájení vozů shora jako vlak, jízda bez strojvedoucího, jiný rozchod kolejnic, bariéry proti sebevrahům
Metro D má vypadat zcela jinak: napájení vozů shora jako vlak, jízda bez strojvedoucího, jiný rozchod kolejnic, bariéry proti sebevrahům | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Praha dosud neví, které etapy chystaného metra D začne stavět nejdříve a kdo bude výstavbu platit. Vyplývá to z materiálu, který na výboru dopravy pražského zastupitelstva tento týden představili zástupci dopravního podniku.

Současné vedení Prahy chce novou trasu metra začít stavět do konce volebního období. Výbor dopravy proto radu města vyzval, aby o financování i etapách nového metra urychleně rozhodla.

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) v současnosti počítá s trasou od náměstí Míru přes Pankrác do stanice Depo Písnice. Tento úsek je dlouhý asi 10,6 kilometru a zahrnuje deset stanic. Stavět by se měl ve třech etapách. Jako první by se pravděpodobně vybudoval úsek Pankrác - Nové Dvory, poté Nové Dvory - Depo Písnice a teprve na závěr spojka mezi Pankrácem a náměstím Míru.

Podle DPP má plán svoje chybičky

Podle materiálu má ale toto rozdělení etap několik nevýhod. Po vybudování prvního úseku nebude mít tato trasa k dispozici vlastní depo. Musela by se proto vybudovat na Pankráci spojka s trasou C. Bylo by také potřeba postavit dočasné zázemí za stanicí Nové Dvory. To by zvýšilo náklady na stavbu.

DPP proto navrhuje, aby byly první dvě etapy budovány současně. Třetí by se začala stavět už během výstavby prvních dvou. Zároveň by mohla být ke stanici Pankrác prodloužena tramvajová trať.

Způsob financování je nejasný

Vedení metropole také dosud nerozhodlo, jak bude výstavba metra D financována. Náměstek primátora pro dopravu Karel Březina by si přál, kdyby se podařilo vyjednat financování z evropských fondů. To ale zatím není jasné.

DPP prověřoval také možnost financování se zapojením soukromého kapitálu, formou takzvaného PPP projektu. Podle Davida Dohnala z odboru strategického a investičního rozvoje DPP by si měl podnik nechat celou stavbu dodat "na klíč". Dodavatel by pak podle něj byl částečně i garantem provozu.

Metro D má odlehčit "céčku"

Metro D má obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Odlehčit má lince C i zatíženým silnicím a má zajistit dopravní alternativu k Nuselskému mostu. 

Nové metro se bude od současného výrazně lišit. Na trase D budou podle DPP jezdit soupravy bez strojvedoucího. Řízení bude zajištěno z dispečinku. Nástupiště bude od kolejiště odděleno zábranami, které by měly bránit pokusům sebevrahů. Vozy budou napájeny shora podobně jako vlaky, čímž bude možné zvýšit napětí.

Nyní jsou vozy metra napájeny ze třetí kolejnice, která je těsně nad zemí. Metro D bude mít také jiný rozchod kolejnic. Nová trasa tak zřejmě nebude se současnými linkami kompatibilní.

 

Právě se děje

Další zprávy