Cyklisté, kteří zemřeli v ulicích Prahy, mají pomník

ČTK ČTK
9. 9. 2013 15:04
Pomník je na nábřeží Kapitána Jaroše v křížení s třídou Dukelských hrdinů.
Na křižovatce ulic Nábřeží kpt. Jaroše a Dukelských hrdinů vznikl dnes večer improvizovaný památník. Šestého ledna zde auto srazilo cyklistu Jana Bouchala.
Na křižovatce ulic Nábřeží kpt. Jaroše a Dukelských hrdinů vznikl dnes večer improvizovaný památník. Šestého ledna zde auto srazilo cyklistu Jana Bouchala. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Pomník na památku Jana Bouchala a dalších cyklistů, kteří tragicky zemřeli v pražských ulicích, je od pondělí na nábřeží Kapitána Jaroše v křížení s třídou Dukelských hrdinů.

Právě na tomto místě Bouchala, propagátora městské cyklistiky, před sedmi lety z kola srazil a smrtelně zranil řidič auta. Pomník Bike to Heaven od Krištofa Kintery má podobu pouliční lampy, po níž vzhůru jede bicykl.

Socha umístěná na frekventovaném místě je signálem k zamyšlení nad způsoby a bezpečností pohybu člověka krajinou.

"Na vysoký sloup veřejného osvětlení, který stojí přesně vedle místa nehody, jsem umístil kolo, které po sloupu míří k nebi. Celý sloup včetně bicyklu a svítidel pokrývá plátkové stříbro, aby celá skulptura působila jako monumentální, lehce nadpozemsky nepatřičný šperk," popsal Kintera návrh pomníku.

Kolo i svítidla jsou umístěny na otočném mechanismu, tak, aby je vítr čas od času roztočil.

Křížení nábřeží Kapitána Jaroše a třídy Dukelských hrdinů bylo podle iniciativy Auto*Mat jedním z nejnebezpečnějších míst v Praze, stalo se tam několik vážných nehod. Loni byla křižovatka rekonstruována, pro chodce a cyklisty je nyní bezpečnější.

"Od chvíle, kdy Honza Bouchal zemřel, se mnohé změnilo. Podařilo se prosadit rekonstrukci křižovatky, kde k tragické nehodě došlo. Počet cyklistů v ulicích každým rokem roste. A iniciativa, kterou Honza spoluzakládal, se stala výrazným hráčem na poli dopravy a kultivace veřejného prostoru," připomíná mluvčí Auto*Matu Tereza Vohryzková.

Návrh Černého úřady nepovolily

Návrh na pomník porota vybírala už před sedmi lety. Přihlásilo se tehdy 16 autorů a největší podporu získal návrh Davida Černého.

Jeho návrh představoval bronzový reliéf sražené postavy a kola, který měl být umístěn do vozovky přímo na místě nehody. Vytvořil by tak retardér.

Bouchalovi kamarádi argumentovali tím, že bronzový retardér přesně sedí k jeho povaze. Příslušné městské úřady ale tuto variantu nepovolily.

Většinu materiálu na pomník získala iniciativa Auto*Mat darem, další prostředky pocházejí z veřejné sbírky, téměř 300 000 korun se podařilo vybrat během pár měsíců.

 

Právě se děje

Další zprávy