Frýdek-Místek - Ministerstvo dopravy získalo peníze na stavbu obchvatu Frýdku-Místku.
Jeho budování proto může začít příští rok. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) teď musí co nejrychleji získat chybějící pozemky. Informují o tom webové stránky zpravodajského kanálu ČT24.
Obchvat bude stát přes čtyři miliardy korun. Pokud už jeho stavbu nic nezdrží, do čtyř let by se po něm mělo začít jezdit.
Frýdkem-Místkem projede denně až 45 tisíc aut. Situace se výrazně zhoršila poté, co v nedalekých Nošovicích zahájila výrobu automobilka Hyundai. Podle vedení města je takový stav neúnosný.
Stavbu obchvatu oddalovala řada problémů, zejména ŘSD nemohlo dlouho získat územní rozhodnutí. V minulých dnech se mu to podařilo.
Dalším problémem byly peníze. Ministerstvo dopravy teď oznámilo, že přece jen budou.
"O penězích na příští rok se v tuto chvíli rozhoduje, připravujeme rozpočet státního fondu pro příští rok. Jsme ale připraveni ve druhé polovině roku 2011 začít s přípravnými pracemi," uvedl pro ČT mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.
Zástupci Frýdku-Místku novou informaci přivítali. "Jsme určitě nadšeni, protože to byla naše dlouhodobá práce a úsilí, aby se obchvat začal stavět a ulevilo se tak 60 tisícům obyvatel města od dopravy a výfukových plynů," uvedla mluvčí frýdecko-místeckého magistrátu Jana Matějíková.
Ministerstvo dopravy pod vedením Víta Bárty podle ČT několik měsíců tvrdilo, že na obchvat Frýdku-Místku už státu nezbývají peníze. Teď je situace jiná. Připravený plán rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury ministerstvo změnilo.
"Pan ministr tvrdým vyjednáváním dosáhl výrazných úspor, a to nám v tuto chvíli umožňuje stavět to, co jsme si podle původních rozpočtů mysleli, že stavět nebude možné," řekl Ptačinský.
Oponenti: Malá domů Věcí veřejných?
ČT uvedla, že podle politických oponentů se nabízí i jiný důvod. Ve Frýdku-Místku má po komunálních volbách post náměstka primátora pro dopravu nově obsadit zástupce Věcí veřejných.
"To můžou být spekulace. Je ale pravdou, že nový náměstek Dalibor Hrabec je ze strany Věci veřejné, stejně jako ministr Bárta," uvedla Matějíková.
Původně vydané územní rozhodnutí ke stavbě obchvatu napadlo žalobou u Krajského soudu v Ostravě ekologické sdružení Beskydčan.
Podle ekologů byla v územním řízení zvolena jižní varianta obchvatu, která zasahuje do chráněného území Natura 2000 - Niva Morávky. Tím se jeho vydání zdrželo. Krajský úřad nakonec jižní variantu výstavby obchvatu v územním řízení potvrdil.