Dálniční revolta Bárty končí. Našel peníze na 5 silnic

Petr Holub
8. 9. 2010 0:00
Ministr dopravy Vít Bárta poslal vládě opravený rozpočet dopravního fondu
Bárta v Ostravě. Od tvrdých škrtů dospěl k půlmiliardě.
Bárta v Ostravě. Od tvrdých škrtů dospěl k půlmiliardě. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Bouře ve sklenici vody končí. Ministr dopravy Vít Bárta poslal vládě opravený rozpočet dopravního fondu. Plány exšéfa Ředitelství silnici a dálnic Alfréda Brunclíka, kterého kvůli plánu staveb sám Bárta propustil, nakonec změnil jen minimálně.

Stavby i opravy dálnic a železnic přijdou český stát v příštím roce na 62 miliard korun. První verzi rozpočtu připravili šéfové státních investičních společností včetně Brunclíka koncem července.

Na zítřejší schůzi vlády poslal Bárta opravenou verzi, do níž se dostalo hned pět staveb, se kterými se vůbec nepočítalo. Ministr pro ně našel 570 milionů korun.

Půl miliardy pro Ostravu

Většina půjde do Moravskoslezského kraje na přivaděče k dálnici D47.

Čtvrtmiliardu získá radiála Prodloužená Místecká, která spojí dálnici s rychlostní silnicí na Frýdek-Místek. Za 140 milionů bude pokračovat stavba bohumínského mostu a 30 milionů půjde na přípravu nové silnice z Ostravy do Opavy.

Kromě toho se bude rozšiřovat silnice z Otrokovic do Zlína, která napojí krajské město na dálniční síť. Přece jen se začne stavět obchvat Líbeznice u Prahy.

Kde našel peníze

Peníze se našly snížením nákladů na protihlukové stěny a na provoz mýtného systému. Téměř 400 milionů výdajů se neušetřilo, ale přesunulo do rozpočtového výhledu na rok 2012.

Kromě toho se prozatím nebude opravovat most v Plasech a pozastaví se obchvat Znojma.

V případě znojemského obchvatu je Bártovo rozhodnutí pochopitelné. Staví se totiž jenom jedna část, která končí v polích a kudy nebude nikdo jezdit, dokud se nezačne stavět druhá část přes Přímětice. Na tu však není stavební povolení.

Ministr dopravy tak nakonec souhlasil se všemi třiceti velkými silničními stavbami, které naplánoval Brunclík, pouze k nim přidal pět dalších.

Pětkrát palec dolů

Bude se pokračovat i ve všech stavbách na železnici, které předložil železniční investor SŽDC a které chtěl Bárta všechny zastavit ještě před dvěma týdny.

Jedinou výjimkou je přesun brněnského nádraží. Tam ministerstvo stavbu skutečně odkládá nejméně o čtyři roky, v příštím roce ale zaplatí 90 milionů za projekt.

U velkých silničních staveb ministr potvrdil stopku ve čtyřech případech. V příštím roce nebudou peníze na dotažení dálnice D11 do Hradce Králové a nebude se stavět ani začátek rychlostní silnice R35 z Hradce Králové do Olomouce.

Zatím nejsou peníze ani na poslední ostravský přivaděč s názvem Prodloužená Rudná a na počátek silnice R49 z Hulína na slovenskou hranici.

 

Právě se děje

Další zprávy