Magistrát Ostravy zaplatil poradcům, pak si poradil sám

Tomáš Netočný
10. 2. 2011 20:06
Město ztratilo přímou kontrolu nad majetkem za půl miliardy
Pod věží ostravské radnice rozhoduje magistrát o privatizaci majetku za půl miliardy. Poradce, které si k tomu najal, však neposlouchá
Pod věží ostravské radnice rozhoduje magistrát o privatizaci majetku za půl miliardy. Poradce, které si k tomu najal, však neposlouchá | Foto: Tomáš Netočný

Ostrava - Ostravský magistrát vedený koalicí sociálních demokratů s ODS rozdělil dopravní podnik tak, že sám sebe zbavil přímé kontroly nad částí majetku v hodnotě přes půl miliardy korun.

Vedení města to navíc udělalo v rozporu s doporučením renomované poradenské společnosti A.T. Kearney, které za tyto poradenské služby zaplatilo 2,3 milionu korun.

Bylo to klíčové rozhodnutí. Následovala po něm série kroků, kterými magistrát vyčlenil z Dopravního podniku Ostrava jeho opravárenský a výrobní závod, založil akciovou společnost Ekova Electric a připravil se o možnost dosazovat do ní představenstvo i dozorčí radu.

Radní města teď budou mít pouze možnost zasahovat do vedení společnosti způsobem, který je podle obchodního zákoníku nezávazný a právně nevynutiltelný.

Akcionářská práva v nové firmě má teď už jen vedení dopravního podniku a rozpočet, ani hospodaření společnosti nebude podléhat veřejnému projednávání v zastupitelstvu města.

Městem vybraná společnost A.T. Kearney Czech Republic, jejíž doporučení za více než dva miliony korun magistrát nerespektoval, je českou pobočkou vlivné poradenské firmy se sídlem v německém Düsseldorfu. Společnost o sobě uvádí, že působí v 35 zemích a zaměstnává tři tisíce lidí na celém světě.

Výjimka mezi firmami

V lednu 2009 získala A.T. Kearney od města Ostravy zakázku na zpracování studie restrukturalizace dopravního podniku. Studii dokončila ve stejném roce v květnu a doporučila, aby magistrát vytvořil vedle dopravního podniku svou další dceřinou společnost.

Do té by pak město převedlo půlmiliardový majetek a mělo by na hospodaření dál bezprostřední vliv. Bylo by to stejné jako u dopravního podniku a všech dalších firem města, jako jsou například technické služby, firma na hospodaření s odpady nebo třeba kulturní a sportovní zařízení.

Místo toho je však od 1. ledna 2011 v obchodním rejstříku zapsaná společnost Ekova Electric, jejímž vlastníkem je Dopravní podnik Ostrava.

Bez ohledu na doporučení od A.T. Kearney, aby město vytvořilo společnost, ve které by mělo stoprocentní podíl, založil magistrát dceřinou firmu dopravního podniku.

A pro tu teď dopravní podnik s městem hledají soukromého vlastníka, kterému chtějí prodat až 66 procent akcií.

Primátor Petr Kajnar z ČSSD obhajuje způsob rozdělení podniku jediným argumentem. Uvádí, že proti doporučení poradenské firmy A.T. Kearney se v roce 2009 postavili odboráři.

Jak si Ostrava poradila sama

  • V lednu 2009 získali poradci z A.T. Kearney zakázku od města Ostravy na zpracování studie rozdělení dopravního podniku.
  • V květnu 2009 firma doporučila, aby magistrát založil dceřinou společnost města a do ní převedl opravárenský a výrobní závod.
  • Magistrát však doporučení poradců nerespektoval. V prosinci 2009 prosadila koalice ČSSD a ODS v zastupitelstvu jiný postup.
  • Výsledkem je, že místo dceřiné společnosti města, vznikla akciová společnost Ekova Electric, která je dceřinou firmou dopravního podniku.
  • Zastupitelé i radní tím ztratili přímý vliv ve společnosti, do které město převedlo majetek v hodnotě přes půl miliardy korun.
  • Město nerespektuje také další doporučení A.T. Kearney. V představenstvu dopravního podniku i Ekovy Electric jsou stejní lidé.

„Zejména ze strany odborů byla diskuse o návrhu A.T. Kearney poměrně emotivní," sdělil primátor Kajnar.

„Magistrát proto zadal dopravnímu podniku úkol, aby předložil nejvhodnější řešení, které by bylo plošně akceptovatelné a podpořené ze strany odborové organizace," vysvětlil.

Odbory městu nevládnou

Opozice v současném ostravském zastupitelstvu, která postup města kritizuje, takovému vysvětlení nevěří.

„Ostravu přece neřídí odborová organizace dopravního podniku. Odboráři nejsou voličům odpovědní za nakládání s veřejným majetkem," uvedla Eva Schwarzová z opozičního hnutí Ostravak.

„Velmi proto pochybuji, že postoj odborů byl skutečným důvodem. Připadá mi to spíš jako rouška pro transakci, kterou se magistrát zbavil možnosti kontrolovat tak strategickou firmu," prohlásila Eva Schwarzová.

Odboráři dopravního podniku potvrdili, že byli proti návrhu převést opravárenský areál do dceřiné společnosti města. „Pracuje tam přes dvě stě lidí. Část z nich by dostala nové smlouvy, méně výhodné, než měli dosud," uvedl odborář a člen dozorčí rady Čestmír Pokojský.

Šéfové ve střetu zájmu?

Studie z roku 2009 nebyla poslední zakázkou A.T. Keyrney při rozdělení dopravního podniku. V roce 2010 vedla firma konsorcium poradců, které dostalo za úkol připravit detailní restrukturalizační projekt.

Primátor Petr Kajnar z ČSSD nejprve slíbil, že bude o privatizaci pravidelně informovat veřejnost. Po čtrnácti dnech však slib zrušil a privatizovat chce utajeně
Primátor Petr Kajnar z ČSSD nejprve slíbil, že bude o privatizaci pravidelně informovat veřejnost. Po čtrnácti dnech však slib zrušil a privatizovat chce utajeně | Foto: Magistrát města Ostravy

Za ten magistrát zaplatil sedm milionů korun, a ani v tomto případě nerespektoval jedno ze základních doporučení poradců.

Společnost A.T. Kearney doslova uvádí, že není vhodné, aby osoby působící v představenstvu Ekova Electric byly i členy představenstva dopravního podniku.

"Budou hospodařit jako samostatné jednotky, jejichž poslání a cíle budou zásadně odlišné, budou financované z podstatné části i z odlišných zdrojů a v určitém ohledu budou i ve střetu zájmů," píše A.T. Kearney v materiálech, za který Ostrava zaplatila sedm milionů korun.

Žijete v Ostravě? Zajímá vás? Fanděte Ostravě-Aktuálně.cz na Facebooku!

Magistrát však toto doporučení porušuje hned dvakrát. Předsedou představenstva dopravního podniku je totiž bývalý ředitel František Kořínek, který se od 1. ledna stal šéfem Ekovy Electric. Také Kořínkova náměstkyně Jarmila Filipová je členkou dozorčích rad obou firem.

Brusel jako důvod

Rozdělení dopravního podniku a založení společnosti Ekova Electric schválilo ostravské zastupitelstvo v září 2010, měsíc před komunálními volbami. Staronová koalice ČSSD a ODS teď připravuje firmu k privatizaci, jako oficiální důvod k rozdělení dopravního podniku však uvádí něco jiného.

Dopravní podnik ve spolupráci s několika firmami vyrábí ve svém opravárenském závodě také tramvaje a trolejbusy, které dodává na trh a to je v rozporu se směrnicemi Evropské unie.

Firma hospodaří s veřejnými prostředky a svým podnikáním se město dopouští takzvané nedovolené podpory. Tomu by magistrát mohl zabránit, kdyby výrobu tramvají a trolejbusů zrušil, nebo převedl do dceřiné společnosti přímo řízené městem, jak původně doporučila poradenská firma A.T. Kearney.

Koalice sociálních demokratů a ODS se však rozhodla pro privatizaci společnosti, na kterou bude mít město jen omezený vliv. A pokud majoritní podíl ve společnosti Ekova Electric skutečně získá nový majitel, bude dopravní podnik za servis stovek tramvají, autobusů a trolejbusů platit cizí firmě.

 

Právě se děje

Další zprávy