Ostrava nalila miliony do podniku před privatizací

Tomáš Netočný
11. 1. 2011 16:05
Dopravní podnik vybudoval zkušební trať a opravil halu
Za cestování městskou dopravou zaplatí lidé v Ostravě od nového roku více, než loni. Magistrát zdražil téměř všechny druhy jízdenek. Do firmy určené k privatizaci, však dopravní podnik investoval miliony
Za cestování městskou dopravou zaplatí lidé v Ostravě od nového roku více, než loni. Magistrát zdražil téměř všechny druhy jízdenek. Do firmy určené k privatizaci, však dopravní podnik investoval miliony | Foto: Tomáš Netočný

Ostrava - Dopravní podnik Ostrava investoval miliony korun do majetku, který magistrát za nepřehledných okolností chystá k privatizaci.

Ve svém areálu v Ostravě - Martinově vybudovala dopravní společnost novou zkušební trať pro trolejbusy a rekonstruovala velkou opravárenskou halu.

Současně však vedení magistrátu připravilo projekt, kterým opravárenský areál oddělilo od dopravního podniku a převedlo do něj majetek v hodnotě půl miliardy korun, včetně zkušební tratě i rekonstruované haly.

Náměstek ostravského primátora pro dopravu Aleš Boháč z ČSSD sice investici do zkušební trolejbusové tratě popřel, pro Aktuálně.cz však tuto informaci potvrdilo několik lidí, kteří přímo v opravnách pracují.

"Samozřejmě, že je to pravda," uvedl člověk dobře seznámený se situací ve firmě. "Natáhli v areálu úplně nové trolejové vedení, aby se tam daly testovat trolejbusy. Také hala je nově opravená."

Dopravní náměstek magistrátu Aleš Boháč přesto uvedl, že to není pravda. "Nic o tom nevím," sdělil. "Byl jsem se tam osobně podívat."

Žijete v Ostravě? Zajímá vás? Fanděte Ostravě-Aktuálně.cz na Facebooku!

Malá domů

O investicích v milionech korun rozhodl dopravní podnik už v době, kdy magistrát připravoval projekt pro oddělení opravárenského areálu.

Od letošního 1. ledna je v obchodním rejstříku zapsaná společnost Ekova Electric. Základní jmění firmy je 500 milionů korun a stoprocentním vlastníkem je zatím Dopravní podnik Ostrava.

Transformační projekt připravený magistrátem pod vedením koalice ČSSD a ODS, však počítá s tím, že 65 procent firmy nabídne strategickému partnerovi.

Porcování DPO
Autor fotografie: Tomáš Netočný

Porcování DPO

  • Součástí Dopravního podniku Ostrava byl až do konce roku 2010 servisní areál v Ostravě - Martinově
  • Rozhodnutím zastupitelstva krátce před podzimními komunálními volbami vyčlenil dopravní podnik celý areál ze svého majetku
  • Od 1. ledna 2011 je v obchodním rejstříku zapsaná nová společnost Ekova Electric, jejímž stoprocentním vlastníkem je DPO
  • Dopravní podnik převedl do Ekova Electric majetek v hodnotě 500 milionů korun. Jde například o pozemky, budovy, haly a zařízení
  • Dosavadní šéf dopravního podniku František Kořínek je jmenován ředitelem Ekova Electric a staronová koalice ČSSD a ODS teď připravuje firmu k privatizaci

Ředitelem společnosti Ekova Electric se stal František Kořínek, dosavadní šéf dopravního podniku. Do nové firmy přešla také místopředsedkyně představenstva Jarmila Filipová.

Vedení dopravního podniku tedy připravilo investici do firmy, kterou teď od 1. ledna řídí a bude pro něj hledat soukromého vlastníka.

"To je naprosto neobvyklý a neprůhledný postup," popsal situaci člen dozorčí rady dopravního podniku odborář Čestmír Pokojský. "Jeden a ten samý člověk připravoval smlouvy pro firmu, které teď šéfuje."

Za rozdělení 20 milionů

Investice do zkušební trolejbusové linky a na rekonstrukci haly nejsou jediné, které transformace dopravního podniku ostravský rozpočet dosud stála.

Celkové transformační náklady se pohybují okolo 20 milionů korun.

Částka zahrnuje například také náklady na odměny třem poradenským firmám a jedné advokátní kanceláři, které odtržení opravárenského areálu a vznik společnosti Ekova Electric připravovaly.

Dopravní podnik Ostrava je přitom jediným dopravcem v městech nad sto tisíc obyvatel, který od letošního roku zvýšil cenu jízdného.

Pro srovnání: celkový roční výnos ze zdražení bude rovněž asi dvacet milionů korun a to je například podobná suma, kterou dosud dopravní podnik z veřejných peněz za transformaci utratil.

Dopravní podnik hospodaří s ročním rozpočtem 1,5 miliardy korun a jedna miliarda z této částky je dotace z městského rozpočtu.

"Žádné další rezervy už nemáme. Zdražení jízdného je naprosto nezbytné," obhajoval před koncem roku zdražování dopravy ostravský primátor Petr Kajnar z ČSSD.

Stejné stanovisko hájil i ředitel Kořínek: "Náklady na dopravu rostou, nemáme jinou možnost, než zdražovat."

Brusel to tak chce?

Magistrát sice otevřeně připouští, že společnost Ekova Electric nabídne k privatizaci, jako oficiální důvod k rozdělení dopravního podniku však uvádí něco jiného.

Dopravní podnik ve spolupráci s několika firmami vyrábí ve svém opravárenském závodě také tramvaje a trolejbusy, které dodává na trh a to je v rozporu se směrnicemi Evropské unie.

Firma hospodaří s veřejnými prostředky a svým podnikáním se město dopouští takzvané nedovolené podpory.

Tomu by magistrát mohl zabránit, kdyby výrobu tramvají a trolejbusů zrušil. Koalice sociálních demokratů a ODS se však rozhodla pro privatizaci.

Roční zisk z výroby se přitom pohybuje okolo dvaceti miliony korun a to je vzhledem k objemu celé transakce i jejím nákladům mnohonásobně nižší částka.

A navíc - pokud majoritní podíl ve společnosti Ekova Electric získá nový majitel, je velmi pravděpodobné, že za opravy a servis stovek svých tramvají, autobusů a trolejbusů bude dopravní podnik platit cizí firmě.

 

Právě se děje

Další zprávy