Mosty u Jablunkova (Frýdecko-Místecko) - Za zřícení rozestavěného železničního tunelu v Mostech u Jablunkova v roce 2009 nebude nikdo potrestán. Policie ukončila vyšetřování případu a odložila jej.
Podle kriminalistů se totiž nestal trestný čin. Za neštěstí můžou dlouhodobé deště, řekl mluvčí frýdecko-místecké policie Vlastimil Starzyk.
Nehoda se při stavbě nového tunelu stala 15. listopadu 2009. Strop raženého tubusu se zřítil okolo 07:00. V té době poblíž místa pracovali čtyři zaměstnanci stavební firmy Subterra. Všem se ale před padající horninou podařilo uniknout.
Zával ovlivnil i život některých obyvatel Mostů u Jablunkova. Propadly se dva sloupy vysokého napětí a zemina poškodila vodovod.
"Vyšetřování okolností zřícení tunelu bylo složité. Dlouho jsme čekali na posudky znalců. Vyšetřovatelé nakonec koncem loňského roku dospěli k názoru, že se nestal trestný čin. Případ byl proto odložen," vysvětlil Starzyk.
Odpovědnost za nehodu tak nenese nikdo z pracovníků stavební firmy. "Příčinou bylo počasí. Vinou trvalých dešťů se podmáčela půda a došlo k jejímu sesuvu," vysvětlil závěr vyšetřování policista.
Nový tunel od roku 2013
Mluvčí společnosti Subterra Vladislav Beneš tento závěr uvítal. "Jsme rádi, že vyšetřování takto dopadlo. Závěry potvrdily náš postoj. Od začátku jsme věřili, že na vině nebylo pochybení některého našeho pracovníka. Jednalo se o náhlý a nepředvídatelný posun masivu," řekl.
Stavba tunelu dlouhého 600 metrů začala na podzim roku 2007 a byla součástí rekonstrukci celé železniční tratě mezi Bystřicí nad Olší a česko-slovenskou hranicí. Podle původního harmonogramu měla být dokončena v listopadu 2011.
V listopadu 2009 se však budovaný tunel propadl a kvůli tomu se stavba protáhla. Podle nového harmonogramu byl tunel hotový v roce 2013. Rozpočet stavby byl téměř šest miliard korun.
V Mostech jsou dva souběžné jednokolejné tunely. Jeden z nich se rozšiřuje na dvojkolejní, druhý zůstane jako technologický a únikový tunel.