Nehoda se stala po 8:00, podle záběrů z místa se vlaky srazily na výhybce. "Podle toho, co víme, došlo k nedovolené jízdě osobního vlaku odjíždějícího z Brna do Březové nad Svitavou a poté se srazil s přijíždějícím vlakem od Letovic," řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Doplnil, že škoda na drážních vozidlech byla zatím vyčíslena na 450 tisíc korun.
Ve stanici Brno hl. n. došlo po 8. hodině ke stŕetu dvou drážních vozidel. Na místě patnáct zraněných osob, další byly evakuovány. Složky IZS na místě. pic.twitter.com/NiKRyUw2DU
— Policie ČR (@PolicieCZ) March 5, 2019
Záchranáři zraněné rozvezli do čtyř zdravotnických zařízení v Brně, konečný počet ošetřených v souvislosti s nehodou se vyšplhal na 23 lidí. Šlo především o odřeniny, zhmožděniny, vykloubení, ale i podezření na zlomeniny. "Na místě jsme se postarali o 21 pacientů, z nich 13 bylo po ošetření odvezeno do nemocnice. Posléze přibyla ještě jedna pacientka, byla účastnicí nehody, ale až doma se její zdravotní stav zhoršil," uvedla mluvčí záchranné služby s tím, že posádka ženu po vyšetření převezla do nemocnice.
K celkovému počtu nakonec přibyla také mladá vlakvedoucí, za kterou se záchranáři vrátili na nádraží. "Její zdravotní stav se zhoršil, šlo o lehké poranění a zřejmě i o stresovou reakci. Tuto pacientku jsme také převezli po poskytnutí přednemocniční péče do nemocnice," dodala mluvčí Bothová.
Pravděpodobnou příčinou nehody je selhání lidského faktoru
Záchranáři museli evakuovat z vlaků kolem 250 lidí. Podle mluvčí Rajnochové nehoda asi na hodinu zastavila provoz, od 08:50 se už jezdilo v úseku Židenice - hlavní nádraží po jedné koleji. Dráhy musely odřeknout desítku vlaků. Provoz na trati byl podle Drápala obnoven v 11:40. "Drážní inspekce šetří okolnosti mimořádné události v místě jejího vzniku s tím, že na základě dosavadního šetření je pravděpodobnou příčinou mimořádné události selhání lidského faktoru," dodal Drápal.
Ředitel Českých drah Miroslav Kupec uvedl, že v reakci na střet vlaků v Brně svolává poradu úseku provozu. "Chci výsledky zavedených zpřísněných kontrol strojvedoucích a návrh dalších opatření pro minimalizaci rizika selhání jednotlivců. Pro poškozené cestující na webu zveřejníme kontakt pro uplatnění nároků na odškodné," uvedl Kupec.
Na nehodu reagovala i Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) s tím, že výrazně upozorní provozní zaměstnance, jako jsou výpravčí a dispečeři na dodržování předpisů. Podle SŽDC jsou na brněnském nádraží instalovány moderní typy zabezpečovacího zařízení. "Bezpečnost jízdy vlaků na hlavním nádraží v Brně byla zajištěna novým elektronickým zabezpečovacím zařízením ovládaným z jednotného obslužného pracoviště, instalovaným v rámci modernizace celé stanice. Taktéž při konstrukci jízdního řádu SŽDC zohledňuje kapacitu tratí a uzlů s důrazem na zajištění bezpečnosti," uvedl v tiskovém prohlášení mluvčí SŽDC Pavel Tesař.
V posledních dnech už několikátý incident
Počet mimořádných událostí na železnici letos prudce vzrostl, za první dva měsíce jich inspektoři museli řešit už 220, meziročně o čtvrtinu více.
Za předchozí dva týdny se Drážní inspekce musela zabývat hned několika mimořádnými událostmi. Naposledy 4. března na Chrudimsku, kde se čelně srazil osobní vlak s manipulačním vozem.
V úterý 19. února jel osobní vlak mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím téměř šest kilometrů bez strojvůdce. Vlak, ve kterém bylo 11 cestujících, nakonec zastavil sám a nikomu se nic nestalo.
V pátek 22. února projel v Ejpovicích za Plzní na červenou rychlík do Mnichova. Souprava vjela na jinou trať a strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Ani v tomto případě nebyl nikdo zraněn.
V sobotu 23. února se v Českých Budějovicích srazily dvě posunovací lokomotivy. Jeden strojvedoucí byl lehce zraněn.
Tento týden ve středu se v Havlíčkově Brodě střetl nákladní vlak s lokomotivou. Vlaky nevykolejily, nikdo se nezranil. České dráhy minulý týden uvedly, že v souvislosti s incidenty na železnici zvýší kontrolu práce strojvedoucích.