Brno - Lidé z Unkovic a Kuřimi na Brněnsku brojí proti silnicím, které se na jejich katastrech mají stavět podle návrhu připravovaného krajského územního plánu.
Kuřimští nechtějí severní obchvat podporovaný krajem a prosazují jižní variantu. V petici to vyjádřilo přes dva a půl tisíce lidí.
Unkovičtí jsou zase proti zamýšlené silnici, která má propojit přes jejich obec dálniční tah Brno-Vídeň s dálnicí D2. Petici podepsalo 373 lidí.
"Krajští radní schválili odpovědi, obě jsou zamítavé," řekl novinářům radní odpovědný za územní plánování David Macek (KDU-ČSL).
Ministerstvo ani kraj nechce takovou silnici udržovat
Podle Macka je severní obchvat Kuřimi dlouho připravovaný a souhlasily s tím všechny dotčené organizace. Kdyby teď kraj začal počítat s jinou variantou, mohlo by to prý zpozdit stavbu silnice R43 z Brna do Pardubického kraje, po které obce v severu regionu volají. Severní obchvat má navíc Kuřim ve svém územním plánu a dřív město tuto variantu podporovalo.
"Proti jižnímu obchvatu hovoří například to, že jeho podmínkou je vybudování tunelu na jih od Kuřimi," řekl radní. Ani lidé z ministerstva dopravy ani zástupci kraje podle něj nechtějí v budoucnu takovou silnici udržovat. "Provoz by byl mimořádně finančně náročný," dodal.
Kuřimský obchvat má propojit budoucí silnici R43 s dnešním hlavním tahem ze severu do Brna - silnicí I/43. Kuřimští zastupitelé nedávno odhlasovali, že v zadání nového městského územního plánu chtějí územní rezervy na obě varianty.
Obyvatelé se bojí hluku a nečistot z dopravy
Jižní prosazují, protože by podle nich víc ulehčila dopravě přes město. Proti jižnímu obchvatu však podle Ředitelství silnic a dálnic hraje cena (6,6 miliardy korun versus čtyři miliardy korun). Kuřimská radnice čísla oponentních studií zpochybnila.
V Unkovicích se obávají silnice, která by v budoucnu spojila dálnici D2 na Břeclav s rychlostní silnicí Brno-Vídeň.
Místní se bojí hluku a nečistot z dopravy, zhoršení životního prostředí i rizika dopravních nehod. Radní Macek zdůraznil, že než se nějaká dopravní spojka dostane do krajského územního plánu, odborníci rizika posoudí. "Naše legislativa je mimořádně přísná," podotkl.